Achtergrond

Mysterieuze afzender klimaatkrant onthuld

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Na beter bestuderen blijkt .selectNL. een klimaatstunt te zijn van de Nederlandse tak van The Yes Men, een burgerinitiatief dat zich inzet voor actie tegen de klimaatverandering. Concrete actie: Nederland zou zich sterk moeten maken voor 40 procent emissiereductie vóór 2020, in vergelijking met 1990. Doel van deze ludieke actie is volgens de organisatie in eerste instantie dat deze 40 procent ‘volwaardig ter discussie gesteld moeten worden in de Tweede Kamer’ – en wel vóórdat de Klimaattop in Kopenhagen van start gaat.

The Yes Men is oorspronkelijk een Amerikaanse groep politiek activisten. Ze werkt aan zogenaamde identiteitscorrectie door zich voor te doen als invloedrijke figuren en woordvoerders van belangrijke organisaties of bedrijven. Het Nederlandse initiatief is vergelijkbaar. De groep achter .selectNL. ís dan ook niet The Yes Men, maar werkt vanuit hetzelfde principe. En daarin is iedereen vrij een ´Yes Man´ te worden.

Fantasie
‘Een aantal van onze buurlanden hebben het emissiedoel van 40 procent daling al gesteld. Ook voor Nederland is 40 de enige logische stap voorwaarts,’ geven de inititiefnemers aan op hun website. ‘Onderzoek toont bovendien aan dat het 40-doel haalbaar en prima betaalbaar is, met een beetje fantasie.’

En die fantasie hebben deze actieve burgers alvast op de vrije loop gelaten. De .selectNL. die forenzen vanochtend in hun handen kregen gedrukt, staat vol met goede berichten: ‘Nederland bereidt tot 40 procent uitstootverlaging’, ‘Obama vraagt collega’s mee naar Kopenhagen’ en ‘Shell stapt van teerzand terug naar duurzaam’. Het goede nieuws is helaas allemaal verzonnen – maar dat betekent niet dat het niet mogelijk zal zijn. ‘Al het goede nieuws is fictief. Maar de context is reëel, de geopolitieke setting deugt, alle wetenschappelijke achtergronden zijn correct. Het nieuws is zelfs plausibel: het zou zomaar kunnen.’

Signaallogo_KLIMAATtop_OW[1]
Het zou kunnen, maar het ís niet. Daar probeert de groep met .selectNL. iets aan te doen. ‘Het hangt niet alleen van de politiek af. Vanzelfsprekend hebben de Nederlandse media een belangrijke rol te spelen om dit getal onder de aandacht te brengen. Maar dit geldt net zozeer voor het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en wetenschappers en hun instituten. Wij laten onszelf horen en hopen iedereen uit te nodigen dat vervolgens ook te doen.’

selectNL
De voorpagina van .selectNL.

.selectNL. is een duidelijk signaal aan al deze actoren om daadwerkelijk te handelen. Terwijl andere landen, zoals Duitsland, Zweden, Denemarken en Noorwegen, zich bereid tonen te streven naar 40 procent emissiereductie, neemt Nederland nog geen concrete maatregelen. ‘De Alliantie Van Kleine Eilandstaten vraagt het van ons. De Afrika Groep van de VN. China. India. Latijns-Amerika. Alle 450 internationale milieuorganisaties, verenigd in het Climate Action Network. Die 40 procent is geen grapje. Het enige dat we nu vragen is: neem ons serieus.’

De Nederlandse Yes Men zullen zich verzamelen in Kopenhagen, waar zij nog één en ander voor ons in petto hebben, weet Rolf Schuttenhelm, één van de actieve burgers achter het initiatief. ‘Maar vóór die tijd rekenen we op actie van de Tweede Kamer.’ 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons