Het project

Project KSE 4 Zambia heeft eind vorig schooljaar leerlingen van de bovenbouw van de KSE uitgedaagd om zelf te participeren aan een ontwikkelingsproject in Afrika. De werkgroep, bestaande uit verschillende docenten, was ervan overtuigd dat de leerlingen het talent, inzet en passie zouden hebben om een passende oplossing te bedenken voor een bestaand en lokaal geïnitieerd ontwikkelingsprobleem. Meer specifiek betrof het een bèta-gerelateerd probleem in de Zambezi regio (Zambia). De leerlingen werden uitgedaagd een technische oplossing te bieden dat ervoor moet zorgen dat er een permanente irrigatie mogelijk is om akkers gedurende het gehele jaar te gebruiken. Hierdoor stijgt de directe voedselvoorziening van een hele regio. Daarmee helpen we zowel de lokale economie als de levensstandaard ontwikkelen.
Het project begon in juni 2012; de opdracht werd als prijsvraag uitgezet naar alle leerlingen van de leerjaren 4 en 5 (Mavo, Havo en Vwo) op de KSE met een N-profiel. 25 duo’s schreven zich in en gingen met de casus aan de slag. In de periode juni 2012 – december 2012 hebben de duo’s middels 4 tussenpeilingen de nodige feedback en sturing gehad om hun plan op zowel cultureel, technisch als financieel niveau bij te sturen en aan te passen. Op die manier streefden we naar een oplossing die voldeed aan de eisen die lokaal verwacht werden van de oplossing. Na lang en intensief beraad besloot de jury 2 duo’s als winnaar aan te wijzen. Zodoende vertegenwoordigen Michael Roorda, Emma de Jong, Noa Antonissen en Lindsay Diepstraten als eerste kwartet de KSE in het ontwikkelingssamenwerkingsproject. De jury waardeerde beide ontwerpen in hun duurzaamheid, en gebruik van lokale en natuurlijke materialen. De winnaars gaan in februari 2013 zelf naar de regio om hun ontwerp, samen met lokale bevolking, te bouwen en te laten functioneren.
De komende tijd zijn hun avonturen te volgen via een blog op myworld.nl en op Facebook.

 

Wie ben ik?

Ik ben Michael Roorda, 16 jaar en het enige jongen uit de gelukkige winnaars. Ik zit net als de anderen in leerjaar 5 van het VWO. Aangezien ik altijd al geïnspireerd ben geweest ben door andere culturen (het onbekende), gefacineerd was door kleine projecten en graag voor een uitdaging sta, leek het mij een goed idee om mee te doen aan dit project. 

 

Ons plan

Ik heb samen met Emma De Jong (rechts op de foto) meegedaan en samen hebben wij een "apart" plan bedacht. Doormiddel van aangebouwde windmolens werd een constructie van fietswielen aangedreven. Dit bouwwerk schepte water uit een rivier, die via een pijpleiding / aquaduct in een reservoir terecht kwamen. Een volledig duurzame touwpomp werd vervolgens gebruikt om het water omhoog te pompen. Vooral de duurzame touwpomp heeft ons project later tot een succes gebracht en sloot vooral aan bij de wensen van de lokale bevolking. 

 

De reis

10 Februari aanstaande vertrekken wij met 4 leerlingen en 4 begeleiders naar Afrika. Hoewel ik niet weet wat ik moet verwachten, heb ik er erg veel zin in! Ik hoop op een onvergetelijke en inspirerende ervaring, die mij ook later zal overtuigen tot het goeddoen en helpen van mensen. Na de reis gaat het vooral om het overbrengen van de boodschap: samen met een andere groep leerlingen die naar Afrika vertrekt zullen wij onszelf op school inzetten voor voorlichting (in de toekomst) en zullen wij vooral onze ervaringen delen! 

 

Voor de geïnteresseerden onder U houden wij als leerlingen een facebookpagina bij: http://www.facebook.com/ZambiaProjectKSE en zullen Noa en ik via hier blogberichten plaatsen.

 

 

 

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief