Amerikaanse speelgoedfabrikanten klaar voor Irak oorlog

11-10-2002
Door: OneWorld Redactie
Bron: ANP

Zo wordt er een poppenhuis aangeboden, zonder Barbiepop, maar wel met een tot de tanden gewapende Amerikaanse soldaat. De Forward Command Post (Vooruitgeschoven Commandopost) is compleet met kogelgaten en kost 45 dollar.

De Stars and Stripes, een fier wapperende Amerikaanse vlag, ontbreekt niet bij het nieuwe speelgoed, dat in de reclame wordt aangeprezen als 'compleet uitgeruste oorlogszone'.

Speelgoedfabrikant Protect and Serve Toys biedt een hoofd van Osama bin Laden aan. Volgens de reclameboodschap kunnen 'enthousiaste' kinderen daarmee alvast 'oefenen hoe het wordt als wij hem eindelijk te pakken krijgen'.

'Spelen met een ineenstortend World Trade Center'

Fisher-Price biedt voor 3-jarige kinderen een spel aan waarmee geoefend kan worden hoe Amerikaanse helden worden gered als zij in benarde situaties terecht komen. Dit leuke spel kost 32 dollar.

Experts op het gebied van de speelgoedmarkt voorspellen met Kerst booming business met het namaak-oorlogstuig. Stephen Cole, een hoogleraar geschiedenis uit San Francisco, heeft kritiek op de trend: 'Hoe zouden Amerikanen zich voelen als een Afghaans kind zou spelen met een ineenstortend World Trade Center?'

Reacties