Robots en romans

-

Worden robots de nieuwe creatievelingen in de literaire wereld?

Robots, algoritmes en overige kunstmatige intelligentie zijn in toenemende mate bepalend in ons dagelijks leven. Van de gezondheidszorg tot de voedselindustrie: robots lijken op ieder gebied ruimte in te nemen. Zal kunstmatige intelligentie ook doordringen tot de literaire wereld?

Computational creativity speelt een steeds grotere rol in de kunsten, onder andere in de vorm van algoritmische literatuur en poëzie. Zo lanceerde de New York Times een website met algoritmische haiku’s, schakelde de Volkskrant Torch-rnn in om 60 columns te genereren op basis van Arnon Grunbergs voetnoten, experimenteerden schrijvers van eigen én internationale bodem – van Ronald Giphart tot Robin Sloan – met robots en machine learning en testten ook bedrijven als Google en Microsoft de mogelijkheden van AI-Poetry uit. Kunstmatige intelligentie als (mede)-auteur is in opkomst in de literaire wereld, maar doet belangrijke vragen opwerpen over creativiteit. Kunnen robots creatief zijn? Wat betekent dit voor menselijke creativiteit? Met onder meer schrijver, correspondent en presentator Jelle Brandt Corstius en designer Seo-kyung Kim filosoferen we over mens, robot en creativiteit en bespreken we de voor- en nadelen, toekomstperspectieven en mogelijkheden van de samenwerking tussen mens en robot in de literatuur.

’t Gewond hert springt het hoogst. / Ik hoor de woudnarcis Ik hoor de vlag vandaag / Ik hoor des jagers preek; ’t Is slechts d’ extase van de dood, / En dan is de rem bijna weg – RKPC algoritme

DE GASTEN:

Schrijver, correspondent, presentator en programmamaker Jelle Brandt Corstius studeerde geschiedenis en journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2005 verhuisde hij naar Moskou, waar hij tot 2010 verbleef als correspondent voor Trouw, De Standaard en mensenrechtenmagazine Wordt Vervolgd. Hij maakte o.a. de televisieseries Van Moskou tot Magadan, Van Moskou tot Moermansk, Van Bihar tot Bangalore, De bergen achter Sotsji en Grensland. In 2016 bracht hij deze reisverhalen op toneel in het stuk Hoe overleef ik de Russische winter? Onlangs stond hij in de theaters met de voorstelling Moeilijke Landen. In 2017 presenteerde hij voor de VPRO de zesdelige documentairereeks Robo sapiens over robots en kunstmatige intelligentie.

Grafisch ontwerper Seo-kyung Kimstudeerde Law & Public Affairs in haar geboorteland, Zuid-Korea, voordat ze naar Nederland verhuisde. In 2014 startte ze haar studie aan de Design Academy Eindhoven. Ze specialiseerde zich in de interactie tussen mens en machine en experimenteerde met robots in haar grafische ontwerpen. Ze deed ervaring op bij Studio Dumbar en Studio Joost Grootens. In 2018 studeerde ze Cum Laude af met haar projecten The Trace of Sorrow en Encyclopedia of Emotion, waarmee ze de relatie tussen algoritmes en poëzie onderzocht en op ontdekkingstocht ging naar de menselijkheid en creativiteit van robots. Momenteel werkt ze als freelance grafisch ontwerper in Rotterdam en is ze bezig met individuele projecten.

 

Voor meer informatie en kaarten, klik hier.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons