Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Olijven moet je leren lezen is een avond vol met pakkende poezie op de planken met dichter Ellen Deckwitz, gitarist/componist Corrie van Binsbergen en videokunstenaar Martijn Grootendorst. De voorstelling is gebaseerd op de gelijknamige bundel van Ellen Deckwitz.

De voorstelling is een sprankelend drieluik waarbij Ellen Deckwitz het spits afbijt en aan de hand van werk van collega-dichters aan het publiek een spoedcursus poezie geeft. Niet alleen op het gebied van taal en inhoud maar ook geeft zij voorbeelden van voordrachten en performance. Vervolgens reageert Corrie van Binsbergen muzikaal op het voorafgaande. Samen met de projecties van Martijn Grootendorst tovert zij een aantal korte films voor de oren. In de finale improviseert Corrie van Binsbergen op de poezie van Ellen Deckwitz. Oftewel een perfecte pas de deux tussen de leukste dichter van Nederland en de origineelste gitarist in jazzland.

Corrie van Binsbergen heeft al meerdere malen met Ellen Deckwitz samengewerkt, onder andere in de productie Dansen op een glazen plafond en tijdens de befaamde Brokkenballen in de Boekenweek. Corrie van Binsbergen ziet Ellen Deckwitz als een podiumbeest, zij is een performer pur sang met gevoel voor muziek en theater maar bovenal een onvermoeibare strijder die haar poezie en dat van collega’s in alle mogelijke variaties voor het voetlicht brengt.

Acht regels kunnen, volgens Ellen Deckwitz, de impact hebben van een natuurdocumentaire en actiefilm in een. Honderdduizenden Nederlanders schrijven gedichten. Maar wie leest ze? Ellen Deckwitz gelooft dat we wel willenmaar niet kunnen. Het uitgeklede literatuuronderwijs heeft ons nooit geleerd hoe we een gedicht moeten lezen. En dus denken we bijvoorbeeld dat een gedicht alles mag betekenen. Tijd om dat te veranderen. Poezie is zo veel meer dan we denken: ze kan tegelijkertijd grappig en schrijnend zijn, ontroerend en ontluisterend.

Beeld: Corrie van Binsbergen (c)Joke Schot en Ellen Deckwitz (c) Merlijn Doomernik