Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Bestaan er terechte prijzen? Wat is een markt en moet hij vrij zijn? Worden consumenten voor de gek gehouden?

Vanavond behandelt Bas Haring de betekenis van waarde volgens economen, prijzen, marktwerking en het streven naar het grootst mogelijke geluk voor zoveel mogelijk mensen (utilisme).

Hij beantwoordt vele vragen met heldere voorbeelden, zoals:  Vanuit verschillende perspectieven en met humor maakt hij complexe materie voor de toehoorder inzichtelijk en schuwt hij niet zijn eigen mening te geven.

Bas Haring is hoogleraar Publiek begrip van wetenschap aan de Universiteit Leiden en een veelgelezen auteur. Hij promoveerde in 1997 in de Kunstmatige Intelligentie en houdt zich bezig met de relatie tussen de natuurwetenschap en filosofische vraagstukken. Zijn debuut ‘Kaas en de Evolutietheorie’ won in 2002 de Gouden Uil voor jeugdliteratuur en de Eureka! prijs voor populair wetenschappelijke literatuur. Bovendien presenteerde hij het populair filosofische televisieprogramma ‘Stof’ dat door de RVU uitgezonden werd. Zijn meest recente boek is ‘Waarom cola duurder is dan melk’ (2016). Bij Home Academy verschenen eerder van hem de hoorcolleges ‘De evolutietheorie’ en ‘Het bewustzijn’.
Kijk voor meer informatie op www.basharing.com

 

Voor meer informatie en tickets, klik hier.