Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

1. Ik leerde ook om ongelovigen te mijden, in de christelijke les

‘Ik vraag me af of de seculiere maatschappij wel een realistisch beeld heeft van de wereld van religieuze mensen.’ Esther Samuel is verbaasd over de selectieve verontwaardiging rondom islamitisch lesmateriaal. Begin september presenteerden Nieuwsuur en NRC Handelsblad een onderzoek over seksuele vorming op islamitische basisscholen. Hieruit blijkt dat het lesmateriaal van die scholen leert dat Allah homoseksualiteit verafschuwt, dat jongens en meisjes geen oogcontact mogen maken en dat de leerlingen ongelovigen moeten mijden. Maar in haar christelijke les hoorde Samuel eenzelfde soort boodschap. Ze vindt dat er eerlijker moet worden gekeken naar religieus onderwijs en religieuze groepen in het algemeen.

books-bookshelf-education-159621

Ik leerde ook om ongelovigen te mijden, in de christelijke les

Esther Samuel verbaast zich over de ophef rondom islamitisch lesmateriaal.

2 Mag ik, dikke vrouw, ook een plaatsje in de trein?

Columnist Marloes Leezer schrijft over haar ervaringen als dikke, zelfverzekerde vrouw in een wereld waar fatshaming nog altijd wordt geaccepteerd. Eerder schreef ze al over de moeilijkheden van daten als dikke vrouw. In deze column vraagt ze om meer acceptatie in het openbaar vervoer. ‘Ik zou het wel fijn vinden als iemand iets minder demonstratief ontevreden ging zitten zijn. Krampachtig wegbuigen, opzichtig appen dat ze naast een ‘dikkie’ terecht zijn gekomen. Alsof ik geen mens ben, maar een wandelend probleem.’ Want, zo is haar bredere boodschap: van fatshaming wordt niemand beter.

Treinverhaal 1200 x 675 (72 pixels)

Mag ik, dikke vrouw, ook een plaatsje in de trein?

Marloes Leezer schrijft over haar ervaringen als dikke, zelfverzekerde vrouw in het OV.

3. Waarom moet ik me zorgen maken over stikstof?

Het bestaande beleid om de stikstofuitstoot te beperken, het Programma Aanpak Stikstof (PAS), is onvoldoende – zo oordeelde de Raad van State in mei. Sindsdien is stikstof volop in het nieuws, want de uitspraak heeft grote gevolgen: de landbouw moet drastische maatregelen gaan nemen en verschillende bouwprojecten zijn stilgelegd. Dit tot grote schrik van de betrokken bedrijven en rechtse politici. Maar wat is het gevaar als we niks doen? Waarom is (te veel) stikstof schadelijk, en waarom horen we er nu pas over? Vijf vragen en antwoorden over stikstof.

architecture-blur-bright-1329061

Waarom moet ik me zorgen maken over stikstof?

Vijf vragen over stikstof.

4. ‘Zwart? Meer kans om aangereden te worden door een zelfrijdende auto’

Machines hebben geen intenties, maar de mensen die ze ontwikkelen wél. In dit interview waarschuwt neuro-informaticus Sennay Ghebreab voor discriminerende algoritmes, die de ongelijkheid in de samenleving versterken. Ghebreab legt uit dat kunstmatige intelligentie op basis van voorgeprogrammeerde vooroordelen voorspelt of je een goede werknemer zult zijn, of een financiële last voor een verzekeringsmaatschappij, en bepaalt of je toegang zou moeten krijgen tot voortgezet onderwijs. Nu steeds meer machines ogen krijgen en de mogelijkheid om beslissingen te nemen, moeten we alert zijn op hoe die machines worden geprogrammeerd. Hoe kunnen we voorkomen dat algoritmes bestaande vooroordelen verergeren?

D09A8505

‘Zwart? Meer kans aangereden te worden door zelfrijdende auto’

Interview met neuro-informaticus Sennay Ghebreab over discriminerende algoritmes.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
OW_logo_nieuw_RGB

OneWorld

Profielpagina