Achtergrond

Shell wil goede buurman zijn in de Nigerdelta

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Hoe open je een rekening, promoot je je business en maak je goede reclame? Dat zijn lastige vragen voor elke startende ondernemer, maar wie jong en gehandicapt is in Nigeria heeft het een slag zwaarder. Het Livewire-programma van Shell wil de jeugdwerkeloosheid in Nigeria tegengaan. In 2012 was 54 procent van de Nigeriaanse jeugd tussen 15 en 35 jaar oud werkloos. Jongeren krijgen met het Livewire-programma de kans hun eigen bedrijfje op te richten. Het programma werd in 1982 geïntroduceerd in Strathclyde (Schotland).

[[{“fid”:”30398″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Sinds 2003 zit Livewire in Nigeria en in 2014 werd het programma uitgebreid met trainingen voor gehandicapte jongeren in zes verschillende staten in de Nigerdelta. Het programma in Nigeria telt 3.000 start-ups waarvan 180 bedrijven worden gerund door 180 jongeren met een handicap. Het is juist in de Nigerdelta waar de joint venture van Shell, Shell Petroleum Development Company of Nigeria Limited, naar olie boort. In 2013 werden hier zo’n 535 duizend vaten olie per dag geproduceerd.

Ik wil van mijn spaargeld een tweede bedrijfje openen in Southern Ijaw, Bayelsa en mijn onderneming verder ontwikkelen

Markt voor kralen
De 32-jarige blinde Joseph Richard uit Southern Ijaw, Bayelsa volgde in april het Livewire-programma van Shell. Sinds juli heeft hij een kralenbedrijf in Yenagoa, de hoofdstad van de Nigeriaanse staat Bayelsa. “Er is een enorme markt voor kralen in Nigeria, daarom wilde ik hier een bedrijfje in. Van de kralen maak ik bloempotten, telefoonhangers en sieraden die worden gedragen tijdens traditionele gelegenheden.” Joseph heeft nu 42 klanten en verdient genoeg om zijn kosten te dekken en een klein deel weg te zetten op een spaarrekening. “Ik wil van mijn spaargeld een tweede bedrijfje openen in Southern Ijaw, Bayelsa en mijn onderneming verder ontwikkelen. Ik wil nieuwe banen creëren door het bedrijf uit te breiden en zo ook anderen helpen.”

[[{“fid”:”30402″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Monica Umah werkt voor Shell Nigeria als Youth Development Adviseur en is betrokken bij het Livewire-programma. “We spreken met de jongeren om te achterhalen wat zij wel en niet kunnen en willen met hun handicap. We leren de jongeren eerst vaardigheden als stof bewerken of haar knippen en trainen ze vervolgens vijf dagen in het oprichten van een bedrijfje. De meeste gehandicapte jongeren kiezen voor een kapsalon, het maken van kralen of een bedrijf in de pluimveehouderij.”

[[{“fid”:”30403″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Opstarten
Het Livewire project in Nigeria voor gehandicapte jongeren heeft Shell tot nu toe ongeveer 800.000 dollar gekost. Hier worden onder andere de Livewire-trainers van betaald. Ook gereedschap en de materialen voor de start-ups worden ervan bekostigd. Daarnaast krijgen de jongeren ieder 1500 dollar om hun onderneming op te starten. Van dit geld betalen zij bijvoorbeeld de commissie om hun bedrijf te registreren, kunnen de jongeren een deel van het geld steken in het maken van reclame voor hun onderneming en huren zij een (winkel)ruimte.

Voor wat, hoort wat
“De praktijk laat zien dat ondernemers vanuit een drietal motieven met MVO aan de slag gaan”, schreef Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, in een gastblog voor adviesbureau over maatschappelijk verantwoord ondernemen stewardredqueen.com. “Omdat het hoort, omdat het moet of omdat het loont.”

Als bedrijf hebben wij bepaalde principes, één daarvan is een ‘goede buur’ zijn en zorgen voor anderen.

Emmanuel Ekpenyong is sustainable development manager bij Shell in Nigeria en kan zich vinden in deze uitspraak. “Als bedrijf hebben wij bepaalde principes, één daarvan is een ‘goede buur’ zijn en zorgen voor anderen. We willen daarom problemen oplossen in landen waar we actief zijn. Bijvoorbeeld het globale probleem van jeugdwerkeloosheid. Als bedrijf doe je zo iets goeds voor de gemeenschap én voor je bedrijf. Het geeft voldoening en werknemers werken graag voor een bedrijf dat aan anderen denkt, maar het zorgt er ook voor dat jij als bedrijf gewaardeerd wordt in de omgeving en gemeenschap. Met dit soort programma’s zorgen we voor een stabiele sociaal economische omgeving zodat wij als bedrijf en andere bedrijven hun werk kunnen uitvoeren.”

Hoe zat het ook alweer met de drie P’s?
De term de drie P’s (People, Planet en Profit) is bedacht door adviseur en schrijver over duurzame ontwikkeling John Elkington en wordt gebruikt als een soort richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het draait hierbij om een goed evenwicht tussen mensen (sociaal), het milieu (ecologisch) en de winst (economisch). De Nederlandse overheid verwacht van bedrijven dat zij bij het (internationaal) zakendoen de OESO-richtlijnen volgen zodat zij op een goede manier bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Voordelen MVO
MVO is niet alleen goed voor de ‘people’ en ‘planet’. Volgens de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) is MVO ook goed voor de eigen financiële prestaties. De vereniging voerde in 2012 een onderzoek uit onder Nederlandse AEX-bedrijven. Ook het imago van bedrijven die aan MVO doen, verbetert flink volgens onderzoek van Reputation Institute. Werken aan goodwill-initiatieven is dus niet alleen iets wat “hoort” of “moet”. Maar voor bedrijven, zoals bijvoorbeeld het hierboven genoemde Shell, is het ook zeker iets dat loont.

 

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons