Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

In islamitische landen is de vercommercialisering van de ramadan al jarenlang onderwerp van discussie. Om maximaal te kunnen profiteren blijven winkelcentra nachtenlang open om zo vastende klanten te lokken. Daarbuiten vliegen de ramadanpromoties en reclameblokken je om de oren.

Ook in Nederland proberen steeds meer bedrijven in te spelen op de vastenperiode. Zo maakten supermarktketens ruimte tussen de schappen voor een aparte ramadanhoek en introduceerde Swirl een speciaal ramadanijsje met dadels. Kledingketens Zara en Mango bieden een aparte ramadan collectie aan. Ook koffietentjes, restaurants en sportscholen in de grotere Nederlandse steden doen mee. Daar gelden speciale openingstijden en ramadan menuopties. Eén ding is zeker: er valt geld te verdienen. Volgens onderzoeksbureau Motivaction consumeert de Nederlandse moslim tijdens de vastenmaand hevig. Zo berekende zij tijdens de ramadan van 2012 een omzetstijging van maar liefst 35 procent.

image-11
De inmiddels verwijderde make-up tutorial “get ready for suhoor” van MAC Cosmetics

Wie doet er nou make-up op om 3 uur ’s nachts?

Marketing blooper

pasted_image_at_2018_06_15_05_48_pm
Eén van de tweets die volgden na de make-up tutorial van MAC Cosmetics

Dat het ene bedrijf zich beter inleest dan het andere, werd duidelijk na de blooper van het Amerikaanse MAC Cosmetics. In de inmiddels verwijderde make-up tutorial “Get ready for Suhoor” probeerde het miljoenenbedrijf vrouwen tips te geven over hoe zij zich moeten opmaken voor suhoor: de maaltijd waarmee het vasten wordt verbroken, vlak voordat de zon opgaat. Niet echt een moment om jezelf mooi te maken, blijkt uit de vele reacties op sociale media. Daar kwamen tweets binnen als “Wie doet er nou make-up op om 3 uur ’s nachts?” en “Het is 4 uur ’s morgens, kan iemand een tutorial maken van hoe ik niet van de trap val in het donker?”

Volgens René Romer, eigenaar van multicultural marketing agency TransCity, zijn bloopers als deze het gevolg van stereotyperend denken. Romer: “Een goede campagnemaker weet de belevingswereld van de doelgroep te raken. Je kunt daarbij prima de grenzen opzoeken, maar het is belangrijk om het zorgvuldig aan te pakken en een campagne altijd eerst voor te leggen aan een gevarieerde groep. Hiermee kun je een boel ergernissen voorkomen en sluit je niemand uit. Bij de campagne van MAC Cosmetics zijn alleen positieve reacties gekomen uit de Golfstaten, waar de Islamitische vrouwen er tijdens de suhoor chiquer bijlopen dan in Europa. Dat laat wel zien dat ‘de moslimvrouw’ niet bestaat.”

Met de iftar proberen we iedereen met elkaar te verbinden: moslim, niet-moslim en alles daarbuiten.

Wordt de iftar mainstream?

35283706_1762837423809122_1237293890868871168_o
Beeld door: Doeta Aartsma

Niet alleen de suhoor, maar ook de iftar groeit in zichtbaarheid. Vrijwel iedere avond na zonsondergang is het raak: dan is er wel ergens een openbare iftar te vinden in de stad. Het vasten wordt verbroken met lekkernijen als dadels, hummus en harira, een dikke soep van kikkererwten, lamsvlees, uien en linzen. Moslims, maar ook niet-moslims komen steeds vaker een kijkje nemen bij de openbare evenementen. Zo ook afgelopen dinsdag, waar OneWorld aanwezig was bij de iftar van Stichting Argan in samenwerking met Mo&Moos: een groep van jonge Amsterdamse, joodse en Islamitische professionals. Daar stond niet alleen lekker eten op het menu, maar ook spoken word, stand-up comedy en zang.

Ook Hasna Elbaamrani, projectleider bij stichting Argan, ziet een toename in de zichtbaarheid van iftars. Elbaamrani: “Toen ik rond mijn puberteit voor het eerst begon te vasten, waren er misschien een paar openbare iftars te vinden in buurthuizen. Nu zijn ze er bijna dagelijks. Ik vind het een positieve ontwikkeling, aangezien de Islamitische gemeenschap op deze manier in een positief licht komt te staan.”

Bij Lola Luid, een creatieve broedplaats in Amsterdam Nieuw-West, was de eerste iftar die zij vorig jaar organiseerden zelfs zo onverwachts geslaagd, dat ze tijdens deze editie even bang waren voor een overschot aan hipsters. Dat zou het doel voorbij schieten, aldus kwartierbeheerder Andrea Bijen. “Ik woon nu zo’n vier jaar in Nieuw-West en merk dat de buurt tijdens de ramadan echt tot leven komt. Met de iftar proberen we iedereen met elkaar te verbinden: moslim, niet-moslim en alles daarbuiten. We willen laten zien dat iedereen welkom is in onze ateliers en kantoren.” Voor aanvang van de iftar stond Bijen met een groep Marokkaanse vrouwen uit de buurt in de keuken. En met succes: de iftar trok zo’n 150 man, overwegend moslim.

Op naar de volgende editie van de ramadan. Eens zien wat de commercie ons dan brengt.

35295863_1762840580475473_6431585076173078528_o
De iftar die op 10 juni plaats vond bij de creatieve broedplaats Lola Luid. Beeld door: Doeta Aartsma

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Judith Tielemans

Judith is afstuderend journalist en houdt van zowel fotograferen als schrijven. Met haar fotoserie over het werk van de stadsecoloog …
Profielpagina