Achtergrond

Moslim en vegetariër

De islamitische Mariam el Maslouhi gaat een vleesvrij Offerfeest tegemoet. “Alle mensen, maar zeker ook wij als moslims, hebben een plicht om een schone en mooie wereld achter te laten voor de generaties die na ons komen.”

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Disclaimer: wie niet vegetarisch eet en kritiek heeft op het slachten van dieren tijdens het Offerfeest, mag niet meedoen. Alleen vegans en vegetariërs mogen dat. Een dikke vinger naar kranten en websites die bloederige beelden gebruiken voor berichten rondom het Offerfeest. Het idee dat moslims zo bloeddorstig zouden zijn is een kwalijke vorm van framing, aangezien we allemaal weten dat dieren die door niet-moslims gegeten worden, ook niet zomaar dood neervallen.

Geen constipatie

Voordat mijn vader met pensioen ging, kookte mijn moeder elke dag vlees voor hem. Rundvlees of lam. Kip en vis at hij niet, als een echte Sahrawi, omdat in het deel van Marokko waar hij vandaan komt, kip en vis amper beschikbaar was. Hij had het nooit geleerd te eten, hoewel dat tegenwoordig wel anders is. Het kwam voor dat mijn moeder kip voor de kinderen kookte en apart voor mijn vader rund klaarmaakte. Na verloop van tijd was ze dat wel zat. Nieuwe regel: in het weekend zou hij gewoon kip of vis mee-eten met de rest. Toen mijn vader eindelijk met pensioen ging, was het vleesfestijn voorbij. Soms drie dagen geen rund, de arme woestijnman.

In Tata, waar mijn ouders vandaan komen, werd meestal lam of rund gegeten, en af en toe een kameel. Vlees was een vast onderdeel van het dieet maar kwam in kleine porties. Eens in de zo veel tijd werd er iets geslacht en onderverdeeld. Ik heb één keer Offerfeest gevierd in Tata en van zonsopgang tot zonsondergang werd er vlees gegeten. Ik was daarna een week lang ziek.

De ramadan was de perfecte maand om eens goed na te denken over wat we allemaal in ons lichaam stoppen. Ik heb geprobeerd – op een paar keer na, waaronder twee maal in een Turks restaurant want Iskender-schotel – geen dierlijke producten te eten. Het resultaat was geweldig; ik had meer energie, geen buikpijn na het eten en – elke ramadanner weet dat deze het belangrijkst is – geen last van constipatie.

Deze week is het Eid el Adha (offerfeest). Ik ben een Eid enthusiast; de speciale lamsgerechten die worden bereid zijn helemaal mijn ding. Ik word gewoon gelukkig van boulfaf (gegrilde lams- of schapenlever, red.). Ik koop al meer dan een half jaar geen vlees meer, maar heb het in die periode af en toe nog gegeten bij vrienden of familie. Maar sinds een ruime maand eet ik helemaal geen vlees meer en laat ik ook koeienmelk staan.

Dierenwelzijn in islam

Ik mis gesprekken met kritische medemoslims over de -ismes binnen de islam en hoe we deze kunnen bestrijden

Tijdens de ramadan sprak ik met medemoslims, die aan het vasten waren, over wat vasten anno 2018 eigenlijk inhoudt. Bestaat halalvlees nog? En is het vasten verbreken met een feestmaal misschien niet  helemaal de bedoeling? Ik heb altijd geleerd dat naast het halal-slachten, halal ook betekent dat het dier goed wordt verzorgd en dat het vlees dat we eten gezond is. Hoe kan een koe volgespoten met medicatie en hormonen, die onder verschrikkelijke omstandigheden leeft, nog halal zijn? Dierenwelzijn is een belangrijk thema binnen de islam. Maar zoals alle systemen, van seksisme tot racisme, zien we hoe kapitalisme de islam is binnengeslopen. Ook moslims maken zich schuldig aan deelname aan de vee-industrie. Ik mis gesprekken met kritische medemoslims over de -ismes binnen de islam en hoe we deze kunnen bestrijden.
Voor mij is de reden om te stoppen met vlees eten en het minderen met andere dierlijke producten, de vee-industrie en dierenwelzijn geweest. Als moslim moeten we alles wat op deze aarde leeft goed behandelen, respecteren en eren. Bomen, dieren en rivieren horen we met respect en zorg te behandelen. Het is onacceptabel dat honderden varkens in vrachtwagens op elkaar worden vervoerd of dat schapen letterlijk levend gekookt worden tot de dood erop volgt, allemaal om onze consumptiemaatschappij tevreden te houden. Koeien kunnen twintig jaar worden maar halen nog net de vijf jaar, kippen worden amper één jaar oud in plaats van acht.

Consequenties van vleesproductie

Wanneer land wordt gebruikt om dieren op te fokken in plaats van gewassen op te verbouwen, gaat er kostbaar water en grond verloren. Bomen worden gekapt om land vrij te maken voor begrazing of fabrieksschuren. Onbehandeld dierlijk afval vervuilt rivieren en beken. Op voertuigen op fossiele brandstof na zijn de dierhouderij en bijbehorende consequenties het grootste milieugevaar voor de aarde. Tegelijkertijd is dierhouderij wereldwijd verantwoordelijk voor meer broeikasgassen dan alle transportsystemen in de hele wereld samen.

Vleesproductie vereist een veel hogere hoeveelheid water dan groenten. Onderzoeken tonen aan dat voor de productie van 1 kilo vlees tussen de 5.000 en 20.000 liter water nodig is, terwijl voor de productie van 1 kilo tarwe tussen de 500 en 4.000 liter water nodig is. Dit is desastreus voor onze planeet en vooral voor de landen waar rund wordt geproduceerd voor de massaconsumptie in – voornamelijk – het westen.

Juist als vrouw van kleur moet ik mijn verantwoordelijkheid nemen omdat de klimaatverandering de global South het hardst treft

Ik wil hier niet meer aan bijdragen, ik weiger financieel een industrie in stand te houden die de wereld om zeep helpt. Ik weiger dit omdat de wereld mijn huis is en het mijn verantwoordelijkheid is als mens en als moslim. En juist als vrouw van kleur moet ik mijn verantwoordelijkheid nemen omdat de klimaatverandering de global South het hardst treft. Extreme droogte, overstromingen en aardbevingen treffen de kwetsbaarste landen op onze planeet. Klimaatverandering is niet iets van de toekomst.

Vragen voor de toekomst

Tijdens de ramadan is het stoppen met bepaalde voedingsproducten makkelijker, omdat het toch al een maand is van ingetogenheid en discipline. Ik merkte dan ook dat mijn familie daar veel minder op aan te merken had. Eid el Adha is een ander verhaal, waarin het offer centraal staat. Het gaat dus een opgave worden om mijn keuzes uit te leggen aan mijn ouders, die het bijna als verplichting zien om de dag te beginnen met het offervlees. Voor mij is het belangrijk om de islam constant te herinterpreteren, te ondervragen en in de juiste context te plaatsten. Enkele van mijn favoriete theologen, Asma Barlas en Amina Wadud, stemmen hiermee in. Van feminisme als erfrecht tot het massaal slachten van dieren terwijl wij het hele jaar door al vlees eten: het zijn vraagstukken die we als moslims moeten onderzoeken. Iedereen, maar zeker wij als moslims, heeft een plicht om een schone en mooie wereld achter te laten voor de generaties die na ons komen.

Voor nu een fijne Eid el Adha en hopelijk kunnen we als moslims ons geloof collectief bevragen en onze verantwoordelijkheid nemen voor het beschermen van onze aarde, die we van God hebben gekregen. Dat is wat ik mijn ouders zal meegeven en hoe ik mijn keuze zal verdedigingen. En wanneer ik mijn groente opeet, zal ik mijn vader eraan herinneren dat er tijd was waarin zijn voorouders slechts eens in de maand vlees aten van een dier dat vrijuit kon lopen, eten en drinken. Ik zal hem herinneren aan zijn alleenstaande moeder die schapen hield die haar onafhankelijkheid betekenden en niet de destructie van onze wereld.

Offerfeest kan best zonder vlees

Dit stuk verscheen eerder op Dipsaus.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons