Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Stel je voor, je wordt ’s ochtends wakker onder een mooi hemelsblauw dekentje; UNHCR staat er met grote letters op. Je slaapt in een plaggenhut die tegen de regen is afgedekt met een zeil van Cordaid. Ook het zeil is voorzien van een logo dat je niet over het hoofd ziet. Met een jerrycan, met stempel van World Vision, ga je water halen bij de pomp, gemaakt door een gerenommeerde internationale hulporganisatie die het ding duidelijk heeft gemerkt met haar rode kruis. Voor vaccinaties moet je naar de gemarkeerde kliniek van Artsen zonder Grenzen.

Confronteer een mens niet 24 uur van de dag met afhankelijkheid. 

En dan op naar school. Iedere schoolbank is beschilderd met ‘donated  by Unicef’, elk schrift gemerkt met het poppetje van Save the Children. Je avondeten komt uit zakken met het Wereldvoedselprogrammalogo en eieren kun je kopen bij een vluchtelingencoöperatie die een heus kippenhok heeft. Een beetje krakkemikkig maar goed. Het koperen bord met de sterrenkrans van de Europese Unie doet dienst als spreekwoordelijke vlag op de modderschuit.

En als klap op de vuurpijl heeft een organisatie hun logo op een groot bord,  met de tekst  ‘also boys can do the dishes’, midden in het vluchtelingenkamp. Dat kun je goed lezen met de op zonne-energie oplaadbare lamp, een waka waka, die door de fabrikant is voorzien van de gele pijl van de International Rescue Committee (IRC). Voor alle duidelijkheid, IRC, dat zijn wij, Stichting Vluchteling. We zijn geen haar beter dan alle anderen.  

Chargeer ik? Ik vrees van niet. Zichtbaarheid is belangrijk voor organisaties, want we moeten aan de geldschieters kunnen laten zien welke hulp we bieden in het veld. Een sticker met het logo op de hulpgoederen maakt dat in één oogopslag duidelijk. Dus doen we er alles aan om zichtbaar te zijn.

Iedere schoolbank is beschilderd met Donated  by Unicef, elk schrift gemerkt met het poppetje van Save the Children.

Als het even kan tenminste, want in Syrië is het verstandiger om onder de radar te opereren en is er vrijwel nergens een logo te ontdekken. Een verademing kan ik u vertellen.

Alleen al uit respect voor de mensen waar we voor staan zouden we, wij allemaal, moeten overwegen onze logo’s alleen op onze hulpgoederen te plakken als dat logo echt een verschil maakt. Bijvoorbeeld omdat het handig is om te zien dat een kliniek gerund wordt door Artsen zonder Grenzen. Of omdat een ambulance met een Rood Kruis volgens het internationaal recht niet beschoten mag worden. Of omdat je kans hebt dat je ongeschonden wordt doorgelaten bij een checkpoint van rebellen in de Centraal Afrikaanse Republiek als je met een vlag en stickers van Oxfam op je auto rijdt.

In alle andere gevallen? Confronteer een mens niet 24 uur van de dag met afhankelijkheid. Het is al erg genoeg, waar ze doorheen moeten. Weg met die logo’s. 

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
670

Tineke Ceelen is sinds 2003 directeur van Stichting Vluchteling. Ze is opgeleid als cultureel antropoloog en heeft voor verschillende …
Profielpagina