Achtergrond

Een betere wereld begint niet bij jezelf

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Een beter milieu begint bij jezelf. Een leus die elke OneWorld lezer waarschijnlijk wel bekend is. Maar hoe effectief is zo’n campagne die jou als individu aanspreekt ? Amerikaans onderzoek wijst uit dat een beroep doen op het collectief – wij dus – effectiever is dan de nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid.

Jij-boodschappen populair…

Deze bevinding gaat in tegen de heersende opvatting dat iemand persoonlijk aanspreken het beste werkt om mensen te overtuigen hun gedrag te veranderen. In veel campagnes rondom milieu of voedselverspilling zijn jij-bo0dschappen de norm. “Klimaatverandering is misschien wel het grootste collectieve probleem dat de wereld ooit heeft gekend”, zegt onderzoeker Nick Obradovich van de Universiteit van San Diego. “Toch baseren we onze campagnes om mensen te motiveren hun gedrag te veranderen op heel veel assumpties, onder andere door te veronderstellen dat een jij-boodschap het beste werkt”.

… maar minder effectief

Uit het onderzoek bleek echter het tegenovergestelde het geval. Wanneer klimaatverandering als een collectief probleem werd voorgesteld, bleek dat mensen veel meer bereid waren te doneren dan wanneer ze er persoonlijk op aan werden gesproken. In dat laatste geval veranderde hun gedrag nauwelijks. 

Wie had nagedacht over collectieve verantwoordelijkheid wilde tot 50 procent meer geven dan de twee andere groepen

Experiment

In het experiment werden deelnemers in drie groepen ingedeeld. De eerste groep werd gevraagd om een paragraaf te schrijven over hun persoonlijk verantwoordelijkheid ten aanzien van klimaatverandering. De tweede groep kreeg dezelfde opdracht, maar reflecteerde op de vraag hoe we als collectief  een rol spelen bij klimaatverandering. De laatste en controle groep schreef over hun dagelijks leven zonder dat melding werd gemaakt van klimaatverandering. Vervolgens kreeg ieder de vraag welk bedrag van 100 dollar men zou willen doneren aan milieudoelen, mocht men deze 100 dollar winnen na afloop van het experiment. 

Wie had nagedacht over collectieve verantwoordelijkheid wilde tot 50 procent meer geven dan de twee andere groepen. Met andere woorden, vragen aan mensen om na te denken over hoe zij zelf aan de klimaatverandering bijdragen had een soortgelijk effect als mensen vragen om na te denken over tandenpoetsen of naar het werk gaan. “Dit verraste ons", zei Obradivch. "Mensen gaven alleen consequent meer wanneer we hen aanmoedigden om na te denken over de collectieve oorzaken van de klimaatverandering."

Lees het interview met Nick Obradovich  bij UC San Diego News Center hier.
Het wetenschappelijke artikel is te vinden in het wetenschappelijke tijdschrift Climatic Change.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons