Achtergrond

Het ondernemend positivisme van Mama Taxi

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Sinds 2015 is zakelijk Rotterdam een bijzondere vervoerservice rijker. Mama Taxi geeft vrouwen die aan de zijlijn van de maatschappij staan een nieuwe kans. OneWorld sprak oprichtster Zizi Fernandes en rechterhand Claire Schnitzler over het succes van hun onderneming: “Ik geloof heel erg in de kracht van vrouwen. De wereld ligt op de schouders van vrouwen.”

Nadat Zizi Fernandes in 2013 het Beste Idee van Afrika won, startte ze met haar bedrijf Mama Taxi. De wedstrijd werd georganiseerd door de overheid, KvK, SANEC en Innovation Center Delft. Deze partijen stimuleren zaken tussen Nederland en zuidelijk Afrika. De prijs was onder andere een reis naar Zuid-Afrika en gratis advies van bedrijven. Sinds 2015 is Rotterdam de eerste pilotstad waar het concept van Mama Taxi actief is. De plannen voor Zuid-Afrika staan even op pauze, eerst moet er genoeg ervaring in Rotterdam worden opgedaan.

De echte Mama Taxi

De naam Mama Taxi is een verwijzing naar de oma van Zizi. In Guinee-Bissau spreekt men uit respect een oudere vrouw aan met ‘mama’. Het achterliggende verhaal is dat oma Fernandes weigert om met de taxi te gaan. Deze zou vies, druk en onveilig zijn. "Ik ben mijn eigen taxi, zegt ze dan", vertelt Zizi. “Vandaar haar bijnaam Mama Taxi.” Over de naam van haar bedrijf hoefde Zizi dus niet lang te denken: “Ik wilde, ongeacht wat voor onderneming ik zou starten, de naam Mama Taxi gebruiken, als eerbetoon aan mijn oma.”

Mama Taxi is een springplank. Zelfontplooiing staat voorop.

Claire licht de achtergrond van hun chauffeurs toe: “Het zijn vrouwen met een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld doordat ze jarenlang huisvrouw zijn geweest of omdat ze in de bijstand zitten.” Het doel van Mama Taxi is om deze vrouwen weer te verbinden met de maatschappij.

Voordat de vrouwen als chauffeur aan de slag gaan, doorlopen ze een educatieprogramma van drie à vier maanden. Schnitzler: “Ze krijgen les in gastvrijheid, communicatie, zelfverdediging, toeristische en historische kennis van Rotterdam, en ze behalen natuurlijk hun taxi-pas. Ook leren ze hoe om te gaan met de elektrische auto, een Tesla model S, en het opladen ervan.”

Zizi Fernandes
Zizi migreerde op 7-jarige leeftijd van Guinee-Bissau naar Nederland. Ze studeerde cum laude af in Bedrijfskunde. Naast haar studie bleef ze werken bij ING,  waar ze stage liep. In 2013 deed Zizi met Mama Taxi mee aan de wedstrijd het Beste Idee van Zuid-Afrika – en ze won. Hierna mocht Zizi met minister Ploumen mee op reis naar Zuid-Afrika en verliet de bank om haar idee te realiseren. 

 

Bron foto: Mama Taxi

Als de vrouwen eenmaal voorwaardig 'Mama' zijn geworden, zien Claire en Zizi hen opleven. Zizi laat het chique mantelpak (blazer en rok) zien dat de vrouwen dragen als ze aan het werk zijn. “Ze representeren de zaak. Dat geeft trots. En er is een grote gunfactor vanuit de klant. Deze waardering geeft hen energie en zelfvertrouwen.” Zizi stimuleert de vrouwen ook om verder te gaan, ook als dat betekent dat ze Mama Taxi moeten verlaten. “Mama Taxi is een springplank. Zelfontplooiing staat voorop. We willen de vrouwen empoweren.”

“Mama veilig, jij veilig”

Veiligheid staat bij Mama Taxi hoog in het vaandel. De Mama’s, die vaak wat bagage, bijvoorbeeld vanuit hun achtergrond, bij zich hebben, hebben een beschermde omgeving nodig en nemen daarom niet zomaar een onbekende van de straat in de auto. Zizi gooit een van de motto’s van Mama Taxi in het gesprek: “Onze Mama’s veilig, jij veilig.” Voordat de rit plaatsvindt, is er namelijk al contact tussen Mama Taxi en de klant. Zizi: “Deze vroege benadering neemt een drempel weg, voor zowel de Mama als de klant wat betreft onpersoonlijkheid.” Maar ook na de taxirit hoort Zizi graag de klant en vraagt hen een evaluatie in te vullen: “Deze feedback vinden wij heel belangrijk voor onze Mama’s maar ook voor de organisatie. Dan kunnen we bijvoorbeeld tegen Mama Sarah zeggen: ‘Hartstikke leuke rit, maar je moet nog wat aan je taal of stratenkennis werken.’”

Mensen onderschatten hoe zwaar het opzetten van een onderneming is

Zizi en Claire zijn veel bezig met de naamsbekendheid. “We zijn nog klein, maar timmeren hard aan de weg,” zegt Claire. Concurrentie van andere taxicentrales, zoals de overgewaaide hype uit de VS (Über), vreest Zizi niet echt: “Zij hebben een andere strategie en richten zich meer op de particulieren, wij richten ons op de zakelijke markt en rijden op afspraak. Über is veel meer een straattaxi.” Zizi kreeg Mama Taxi van de grond door een private investeerder. “Deze mensen willen graag verschil zien in de samenleving”, vertelt ze. Dit verschil maakt Mama Taxi door de vrouwen een nieuwe kans te geven. Daarnaast heeft Mama Taxi veel aan partners uit de directe omgeving, zoals Rotterdam Partners en het bedrijfsleven. Door de toenemende drukte van Mama Taxi is Claire sinds oktober bijgesprongen. Ze kenden elkaar persoonlijk en Claire was enthousiast om Zizi te komen versterken. Tegenvallen doet het ook zeker niet. “Het is aan de ene kant heel sociaal, door het werk met de Mama’s, maar er zit ook een zakelijke kant aan door de acquisitie bij de bedrijven”, zegt Claire. 

Toekomst

Voor de toekomst zijn er ambitieuze plannen, zoals een app, meer mama’s, meer voertuigen. Op kortere termijn is het doel meer klanten en ritten te realiseren voor de Mama’s en het verwerken van spontane ritten. Doordat Mama Taxi met elektrische auto’s rijdt, is er logistiek ook heel wat te regelen in verband met het opladen. Maar deze bewuste keuze sluit naadloos aan bij het duurzame karakter van Mama Taxi.

Het is het onuitputtelijke doorzettingsvermogen van Zizi waardoor Mama Taxi realiteit is geworden. "Je moet altijd doorgaan, en geloof houden in wat je doet. Want als jij dat niet doet, wie gaat het dan doen? Mensen onderschatten hoe zwaar het opzetten van een onderneming is, het is keihard werken. Maar mijn ondernemerstip voor succes is: volg je hart en geloof in wat je doet.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons