Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Er is soep, fruit, de onvermijdelijke Dopper-flesjes en de geur van verse espresso. Er zijn nonchalant goedgeklede mannen – en een paar vrouwen – die elkaar begroeten en blauwe stipjes op de borst drukken: “Hallo wie ben jij?” Hier is een hackathon van Moyee Coffee gaande bij B.Amsterdam in Amsterdam Nieuw-west. In een vorig leven was dit kolos een grijs IBM-kantoor, nu huizen er hippe start-ups, gevestigde bedrijven en innovatieve bedrijven door elkaar. En daar past Moyee Coffee bij.

Dat levert driemaal meer waarde op voor de Ethiopische koffieboeren

Mijlpaal
Moyee Coffee is al een poosje bezig om de fairchain-revolutie te prediken. Fairchain, dat is: de hele productieketen is eerlijk – van Ethiopische koffieboon naar het cupje koffie thuis. En nu is de eerste “honderd procent fairchain” koffie van Moyee Coffee in Nederland gearriveerd. Dat wil zeggen: gebrand in Ethiopië in plaats van in Nederland. Dat levert driemaal meer waarde op voor de Ethiopische koffieboeren. Moyee Coffee greep vorige week deze mijlpaal aan om ‘radicale denkers’, sociaal ondernemers, techies en koffieliefhebbers uit te nodigen voor een hackathon.

Biodiversiteit
Het concept hackathon komt uit de ICT-wereld, waarbij frisse software- en website-ontwikkelaars samenkomen om gezamenlijk aan één project te werken. Een soort brainstorm 2.0 dus. In het geval van Moyee gaven de deelnemers spontaan hun beste ideeën om twee problemen te tackelen die het innovatieve koffiebedrijf ziet aankomen. In het ene lokaal buigt de groep zich over “The real farmville’: hoe kunnen biodiversiteit en smart landbouw hand in hand gaan met grotere koffiebonenproductie?

Tijdens "F*ck the middle man"-sessie. Foto: Marieke van Twillert

Idee wordt tekening tijdens F*ck the middleman-sessie. In het midden: Barbara Putman Cramer. Foto: Marieke van Twillert

Wij zijn in het andere lokaal, waar ‘F*ck the middleman’ centraal staat. Op dit moment is Moyee online en in een enkele supermarkt te vinden. Hoe kun je het transport naar de koffiedrinkers anders organiseren – de beroemde last mile? Is er daarvoor een alternatief businessmodel te verzinnen, zodat er uiteindelijk meer waarde overblijft voor de boeren? Een stuk of 25 deelnemers, begin-dertigers (met wat uitschieters naar boven en beneden), willen Moyee Coffee wel helpen “de wereld te veroveren”. Wel vraagt een enkeling zich hardop af: “Hoe kan het dat jullie dit nodig hebben, want het is toch een goed verhaal?”

Bakfietsmoeders
Tom links, heeft "een paar start-ups”, Marco rechts “mijn bedrijf Heerlijk en Lokaal brengt alles op de bakfiets rond”, en Gert Jan is “namens zichzelf: ik hou van koffie, ik hou van Ethiopië en ik hou van fairchain.”  Samen met medehackers en medewerkers van Ahold, TNT, Tring Tring, Text to change en Foodlogica gaan ze los. Het gaat alle kanten op. Praktisch: “Wat vervoeren we eigenlijk, zakken of bonen” en “Denken we aan de stad of ook verder dan dat?” Creatief: “We houden een barista-party waar je ambassadeurs werft” en “We zetten bakfietsmoeders in als coffee mummy – bijstandsmoeders kunnen zo iets bijverdienen. “Filosofisch: “De koffiedrinker is ook een werknemer.” En “Storytelling is a big thing.” De term tupperwareparty valt geregeld, maar ja, die hadden we al.

Tekening door INK Strategy. Foto: Moyee Coffee

Druk op de knop
Na afloop is 'chief coffee' Sjors Boelaars content met de “vette” ideeën die hij heeft gehoord. De oogst van een middag hacken? Een Emergency Coffee Button, in samenwerking met Tring Tring en last mason. “Druk op een 'internet of things'- knop en een uur later staat er een fietskoerier met een zak koffie op de stoep.” Wat ook op stapel staat: een community-based sales en distributienetwerk. Klanten verkopen de koffie en brengen het rond. Moyee gaat het verder ontwikkelen in samenwerking met onder andere de elektrische bakfietsen van Foodlogica en het eerder genoemde Heerlijk en lokaal.
En er kwamen ook gratis algemene adviezen. Zo zei één lid van de steeds wisselende jury van angels en devils: “Jullie verhaal is het belangrijkste, maar ook ingewikkeld. Je moet zien waar de waarde blijft en dat tonen. Wat doen jullie met de winst, waar gaat dat naartoe? Moyee moet dat duidelijker maken.”

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
670

Marieke van Twillert is redacteur Business voor OneWorld.nl. Foto: Ron de Gruyl 
Profielpagina

Advertentie

VeggieWorld 2019

Advertentie

MTM-19-19_oneworldbanner_2 (002)