De scheiding moet pijn doen na tien jaar intensieve samenwerking. Uit onderzoek van het Center for Public Integrity blijkt dat de olielobby Edelman tussen 2008 en 2012 alleen al meer dan 327 miljoen dollar betaalde voor lobbying en PR. In sommige jaren was het contract met de Amerikaanse olielobby goed voor meer dan 10 procent van de inkomsten van Edelman.

Noch Edelman noch het API geven meer uitleg bij de breuk, maar mogelijk heeft die te maken met de toenemende publieke druk op PR-bedrijven om niet langer samen te werken met klimaatontkenners en de fossiele sector in het algemeen.

Volgens het gespecialiseerde PR-tijdschrift The Holmes Report, dat het nieuws wereldkundig maakte, eisen ook steeds meer grote klanten van PR-bureaus dat de partijen waarmee ze samenwerken een zuiver klimaatgeweten hebben. Mogelijk heeft ook die druk bijgedragen aan de beslissing.

Klimaatontkenners
In augustus vorig jaar nog maakte Edelman een erg slechte beurt toen 10 van de 25 grootste PR-bureaus ter wereld aankondigden niet langer te zullen samenwerken met klimaatontkenners of voor campagnes die nieuwe wetgeving onderuit proberen te halen. Bij de bureaus zijn onder meer WPP, Waggener Edstrom (WE) Worldwide, Weber Shandwick, Text100 en Finn Partners.

Edelman, het grootste bureau, weigerde aanvankelijk om zich bij die oproep aan te sluiten en beloofde enkel de klanten "zaak per zaak" te beoordelen. Maar na enkele dagen van toenemende druk kon de firma enkel nog de schade proberen beperken: de weigering zou het gevolg zijn van gebrekkige interne communicatie en het bedrijf haastte zich om de belofte te onderschrijven.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief