Achtergrond

Eerste Africa Fashion Week Amsterdam

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

New York en Londen hadden er al een. En vanaf komend weekend telt Amsterdam ook mee met een echte Africa Fashion Week, meldt het Afrikablog van de Volkskrant

De eerste African Fashion Week was in 2009 in New York, gevolgd door Londen. Afrikaanse stoffen en patronen maken een opmars op de catwalk. De Ghanees-Britse couturier Ozwald Boateng werd er multimiljonair mee en richtte met zijn fortuin een fonds voor infrastructuur in Afrika op.

Strike a poseTijdens de Africa Fashion Week Amsterdam houden twintig ontwerpers uit Nederland, Groot-Brittannië, Nigeria en andere Afrikaanse landen modeshows in het World Fashion Centre.
De verkoop van Afrikaanse mode is in Nederland nog problematisch – er zijn weinig speciale boetieks en grote modehuizen laten het afweten. Een groot evenement, met pop-upmodeshows in de straten van de grote steden aankomend weekend, moet eraan bijdragen dat ook hier een rage ontstaat, net als in Londen, Parijs en Berlijn.

Wijde toeristenbroeken
Westerse modeontwerpers brachten Afrikaanse accenten aan in hun creaties. Jean Paul Gaultier zorgde in 2005 voor de grote doorbraak met de show 'Hommage à l'Áfrique'. 
Londen is het centrum van de Afrikaanse kledingontwerpers. De Afrikaanse kleding heeft zich ontworsteld aan het imago van de kleurrijke wijde broeken en hemden die toeristen na een bezoek aan de wildparken van Afrika meenemen. Afrikaanse couturiers ontwerpen juist exclusieve kleding voor popartiesten en andere celebrities.  In Afrika zijn Zuid-Afrika en Nigeria de centra van de fashionista's. Lagos heeft zijn eigen versie van de Africa Fashion Week. 

[[{“fid”:”29331″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Blackpearl’s Secret”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Blackpearl’s Secret”},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]Blackpearl's secretDiana Tambe verkoopt haar ontwerpen online

Speels karakter
De hoogste tijd dat Nederland de achterstand inhaalt, vindt Diana Tambe (26). De jonge Kameroenees-Nederlandse ontwerpster toont de nieuwe collectie van haar eigen merk Blackpearl's Secrets op de Africa Fashion Week, 29-31 augustus in Amsterdam. Ze is uit op fusion: de kleding moet een Europees publiek aanspreken; de Afrikaanse elementen zorgen voor een speels karakter. 

Ze rolde toevallig in het vak. Als klein meisje ging Tambe met haar moeder naar Helmond, de Brabantse stad die in Afrika beroemd is dankzij Vlisco, de makers van de Dutch Wax-batikstoffen met 'Afrikaanse' patronen. Na de havo ging ze toerismemanagement in Leiden studeren en daarna in Londen. Ze moet nog één jaar studeren en hoopt in de toekomst toerisme naar Afrika te verbinden met cultuur als mode. Als scholiere en studente werd ze een veelgevraagd fotomodel. De stap naar kleding ontwerpen was klein, zegt ze: “Ik heb altijd meteen dingen veranderd aan de kleren die ik kocht, gewoon omdat ik wil opvallen.”

Lees hier het volledige artikel van Wim Bossema op het Afrikablog van de Volkskrant

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons