Naast de bekende lijst meest duurzame 100 Nederlanders van dagblad Trouw, is er nu ook de Duurzame Jonge 100. Zelf een groen modelabel opzetten, koeien en varkens houden in de stad, supermarkten aansporen om lelijke groente te verkopen, dat doen deze jongeren in een handomdraai. Vandaag wordt de laatste jonge ondernemer in de schijnwerpers gezet. 

Michael van Loenen (30) is medeoprichter van Youbedo.

“Zes jaar geleden stond ik op een persoonlijk kruispunt in mijn leven. Noem het een quarter-life crisis. Ik vroeg me af wat mij gelukkig maakte en keek kritisch naar mijn bedrijf. Dit was een marktonderzoek- en communicatie bureau. Het kapitalistische systeem irriteerde me: de kern klopte naar mijn mening niet. Winst maken is in deze maatschappij leidend: het geld gaat naar aandeelhouders die altijd meer willen. Zij gaan hierdoor op een rare manier met andere mensen en de natuur om. De welvaart stijgt, maar het welzijn niet. Ik wilde daar iets aan veranderen en een nieuw economisch systeem creëren wat gebaseerd is op delen.

Ik ging een maand reizen en bezocht projecten van de goede doelen SOS Kinderdorpen en Tuharuko Awaj. Dit stimuleerde mij om een bedrijf op te richten dat 10 procent van alle verkochte producten schonk aan goede doelen. Ik stopte uiteindelijk met mijn oude bedrijf, zodat ik al mijn energie in Youbedo kon steken. Het bedrijf richt zich op de verkoop van boeken, omdat ik het idee heb dat de massa deze graag koopt. De consument kan bij elke aankoop zelf bepalen naar welk goed doel de 10 procent gaat, want ieder individu heeft immers affiniteit met een andere stichting.

Je moet echter een lange adem hebben als je actief de wereldbusiness wilt veranderen. We gaan tegen de stroom in en daarom moeten we vasthouden aan onze idealen. Het is lastig om met één been in de oude economie (waarin je een boterham wilt verdienen) en met het andere been in de nieuwe economie (waarin je wilt goeddoen en wilt delen) te staan. Op geld verdienen zit een smet in goed-doen-land, je zou eigenlijk alles moeten weggeven. Ik had hier in het begin moeite mee, maar kwam erachter dat er een disbalans ontstaat als je alleen idealen najaagt en niet kijkt naar je inkomsten. Gelukkig inspireren andere sociale ondernemingen me om door te gaan met mijn bedrijf en zijn er steeds meer mensen die ons willen helpen. Daarnaast werken we samen met multinationals die hun werknemers stimuleren om boeken bij ons te kopen en kunnen mensen op onze website nu ook zelf een online boekenwinkel opstarten. Zo’n boekenwinkel kan voor één goed doel staan, waarbij 10 procent van elk verkocht boek automatisch naar het goede doel gaat. Dat is immers de toekomst: een deeleconomie.”

Foto: Roger Cremers

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Genna Bostelaar is een Nederlandse journalist. In 2013 liep ze stage bij OneWorld. Op dit moment schrijft ze voor Young & Fair, een …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief