Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

In het Verenigd Koninkrijk mogen vanaf 2040 geen diesel- en benzineauto’s meer verkocht worden. Dat plan maakte de Britse regering woensdag bekend, in navolging van Frankrijk. Dat lijkt goed nieuws, maar de Afrika-correspondent van de Financial Times, David Pilling, roept op om goed te kijken naar de gevolgen voor de Democratische Republiek Congo.

De elektrische auto kan immers niet zonder een flinke lithium-ion batterij, waar dan weer kobalt voor nodig is. De prijs van kobalt, waarvan 60% van de wereldwijd beschikbare voorraad zich in Congo bevindt, is in het afgelopen jaar verdubbeld. “Experts houden rekening met een verdertigvoudiging van de kobaltprijs,” schrijft Pilling. En hoewel dat goed nieuws lijkt voor een arm land als DR Congo, blijkt in de praktijk dat het winnen van grondstoffen slechts profijt oplevert voor een kleine, kleptocratishe elite, zo schreef ook Alphonse Muambi eerder op OneWorld.

Pogingen om de grondstoffen-waardeketens meer inzichtelijk te maken zijn prijzenswaardig maar complex, aldus de FT. “Maar dat mag geen excuus zijn voor de ‘bewuste’ Teslarijder om DR Congo buiten zijn blikveld te houden,” besluit Pilling.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
Arne_HiRes_NABC

Arne Doornebal

Afrika-journalist

Arne Doornebal is Afrika-journalist. 
Profielpagina

Advertentie

MTM-19-19_oneworldbanner_2 (002)