Geïnspireerd door populaire websites in Europa, startten een ambitieuze Mexicaan en een Fransman vorig jaar Mexico’s eerste autodeelcommunity. Het werd vechten tegen vooroordelen, maar alles voor het goede doel. ‘Dit is de enige manier om verkeersproblemen en vervuiling tegen te gaan.’

De eerste keer dat Nancy met iemand meereed, dacht ze dat ze ontvoerd ging worden. Samen met een vriendin zou de Mexicaanse naar het strand gaan, maar bij gebrek aan een auto hadden de meiden op het internet een chauffeur uitgezocht met wie ze mee konden rijden. Terwijl ze buiten op de stoep op de man wachtten, sloeg de twijfel toe. Wat nu als hij hen ergens anders heen zou brengen? Zou verkrachten? Vermoorden zelfs? En hé, hij was veel te laat – dit moest wel fout zijn!

Als Nancy Ramirez Moedano (25) aan haar eerste autodeelervaring terugdenkt, lacht ze hard. Goed, misschien had ze mazzel, maar de jongen die de meiden uiteindelijk oppikte, bleek ontzettend aardig te zijn. En de reden dat Nancy een jaar geleden besloot lid te worden van Mexico’s allereerste autodeelcommunity, dameunaventon.com.mx. Ze schafte een auto aan en gaat geen dag meer op pad zonder deze te delen met andere enthousiastelingen.

Auto’s delen[[{“fid”:”23183″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:720,”width”:540,”style”:”width: 250px; height: 333px; float: right;”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Het brein achter DameUnAventon zijn Fabien Georjon (29) en Armando Vélez Médici (32). Geïnspireerd door het succes van websites als mitfahrgelegenheit.de en carpooling.co.uk, besloten de mannen 1,5 jaar geleden met een Mexicaanse variant van deze autodeelfora te starten. Zo ontstond DameUnAventon, een site met een helder en simpel concept: autobezitter biedt rit aan waar autoloze reizigers zich voor kunnen aanmelden. De prijs spreek je onderling af, evenals tijd en locatie. Om misbruik van de site tegen te gaan, is het profiel op de pagina gekoppeld aan het facebook-profiel van haar gebruikers. Zo kun je, voordat je bij iemand in de auto stapt, in ieder geval zijn gegevens checken en via sociale media eventueel al kennismaken.

Kilometerslange files
Dat het tijd is voor een initiatief als dat van Fabien en Armando zie je al als je met je vliegtuig nog boven de stad hangt. Eindeloze rijen auto’s en kilometerslange files zijn hier de normaalste zaak van de wereld. Van het alternatief, de letterlijk uitpuilende metro’s, word je ook niet vrolijk. Maar Mexico is geen Europa en autodelen is hier niet vanzelfsprekend. “Het delen van je auto zit hier niet in de cultuur. Mensen zijn individualistisch, bang en vertrouwen elkaar niet,” aldus Fabien Georjon.

Vanwege al de verkeersproblemen in hun stad is DameUnAventon vooral ook een sociaal plan, een tikje activistisch zelfs. “We hebben vijf miljoen auto’s hier in Mexico City, dat is veel te veel. De overheid verschuift het probleem en bouwt steeds meer wegen, terwijl het eigenlijke probleem het overschot aan auto’s is. Bovendien is het publieke transport hier niet zo goed. Vliegtuigen zijn duur, bussen overvol en bovendien niet zo safe. Officiële statistieken melden over 2012 72 miljoen gerapporteerde criminele incidenten in de bus. Het is dan toch veel veiliger met iemand mee te rijden van wie je het profiel kunt checken en die je afzet waar je moet zijn? Ook stijgen de benzineprijzen hier gigantisch – een goede reden om je auto en dus ook je kosten te delen!”

Risico’s
Dat laatste argument had uit de koker van Nancy Ramirez Moedano kunnen komen. Zij schafte een half jaar geleden een auto aan en deelt die vanaf het begin met twee jongens die ze via DameUnAventon heeft leren kennen. Ze rekent prijzen die gelijk zijn aan die van de bus, winst maken hoeft van haar niet. Toch werkt dit systeem goed, als ze de hele week mensen meeneemt, heeft ze zelf geen benzinekosten meer.

En de risico’s? Hoewel haar moeder haar vooral in het begin waarschuwde voor de gevaren, voelde Nancy zich nooit ongemakkelijk tijdens een autorit met een vreemde. “Mexico is onveilig, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat het overal gevaarlijk is. Het probleem is inderdaad dat de Mexicanen geen vertrouwen in elkaar hebben en dus argwanend naar zulke initiatieven kijken. Bovendien zit de angst er bij veel mensen ingesleten, dat krijg je er niet zomaar uit.”

Bang is Nancy zelf niet, maar dat wil niet zeggen dat ze zomaar klakkeloos bij iedereen in de auto stapt. “Voor ik iemand meeneem of met iemand meerijd, voeg ik diegene vaak eerst toe op Facebook. Dan ‘stalk’ ik hem of haar een tijdje, zodat ik weet welke vrienden hij of zij heeft en wat voor figuur het is. Zo probeer ik risico’s nog meer te vermijden.”

Als het aan Nancy ligt, gaat de site dan ook flink groeien de komende jaren. “Je leert nieuwe vrienden kennen en hebt contact met mensen uit andere sociale lagen. Het stelt misschien niet zoveel voor, maar het is iets kleins wat we voor Mexico en haar toekomst kunnen doen.”

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief