Achtergrond

Waarom zou je een bootvluchteling zijn?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De Belgische fotografe Virginie Nguyen trekt zich het lot van Syrische vluchtelingen in Cairo aan. “Vluchtelingen hebben te maken met discriminatie, geweld en ze zijn bang. Hoewel ze eerst welkom waren in Cairo is dit sinds de protesten op 30 juni 2012 helemaal anders.” Nguyen maakte met steun van World Press Photo een documentaire over een Syrisch gezin dat vluchtte naar Cairo.

Een familie
Nguyen zocht contact met een familie om te volgen voor haar reportage. “In het begin was dit wat ongemakkelijk, zo moesten de kinderen gewend raken aan de camera. Toch vertrouwden we elkaar vanaf het begin en kreeg ik direct een warm welkom. Zij zeiden direct: zolang we een bijdrage kunnen leveren aan de Syrische gemeenschap, helpen we jou met je verhaal.”

De Belgische Nguyen woont sinds een paar jaar in Cairo en is dit avontuur zonder familie aangegaan. Dit project heeft daar wel iets aan veranderd. “De Syrische familie zie ik nog regelmatig, twee dagen geleden was ik nog bij ze op bezoek. De twee maanden waarin ik ze heb gevolgd ben ik aan ze gehecht geraakt. Zij voelen nu als mijn familie in Egypte.”

Met de boot naar Europa
Het gezin, bestaande uit vader, moeder en vier kinderen, wil nu vluchten naar Europa. Na vele mislukte pogingen om een visum aan te vragen voor verschillende Europese landen, hebben ze besloten om de boot te pakken van Alexandrië naar Italië.

Nguyen: “Helaas is dit plan er nog steeds. Vader werkt in een Syrisch restaurant en wil met het gezin vertrekken zodra hij het geld bij elkaar heeft verzameld. Hij beseft hoe risicovol dit is, maar hij is eigenwijs. Hij doet alles om zijn kinderen een betere toekomst te bieden, zonder discriminatie met de mogelijkheid om te studeren, in Egypte kan dit niet.”

Aandacht voor vluchtelingen
Voor 30 juni 2012 waren Syrische vluchtelingen welkom en konden de kinderen gewoon naar school. “Maar sinds de protesten op die dag is er geweld op straat, worden ze geweigerd voor banen en krijgen ze geen visums meer. Al leven ze niet in een tent en hebben ze een klein huisje, het leven is steeds harder voor ze geworden. De moeder van het gezin durft niet meer naar buiten, ze is bang voor de politie. Straks vragen ze haar om haar paspoort en worden ze weggestuurd.” Gelukkig zijn er nog steeds organisaties, zoals UNHCR, die de vluchtelingen helpen, maar een onafhankelijk leven is hier nu niet mogelijk als Syrische vluchteling.

Nguyen hoopt dat het onderwerp door haar documentaire bij veel mensen onder de aandacht komt. “Ik wil dat mensen horen en zien hoe zwaar, vooral psychisch, dit is voor de gezinnen. Het is een droom, maar het beste zou zijn als deze gezinnen visums krijgen voor een Europees land waar ze een zelfstandig bestaan op kunnen bouwen.”

Voor ondertiteling: klik op cc rechtsonder in het videoscherm en vink 'English' aan.

World Press Photo
“Ik heb het idee ingezonden voor een multimediaworkshop van World Press Photo. Zij vonden het een mooi idee en ik werd geselecteerd met negen anderen om het idee uit te werken.” De workshop begon met een week in Tunesië waarin de deelnemers werd verteld hoe ze een verhaal moeten opbouwen en waarin hun technische skills werden uitbereid. Na tien weken van zelfstandig werk brachten ze de laatste week door in Istanbul voor de final touch. Alle producties zijn vanaf 15 juni te bewonderen op de website van World Press Photo. Op zondag 15 juni organiseren World Press Photo en Human Rights Watch een festival: Reporting Change – Stories from the Arab Region in de Melkweg in Amsterdam. Hier kun je fotojournalisten, mensenrechtenactivisten en artiesten ontmoeten en divers werk bekijken. Wil je hier graag naar toe? Kijk hier voor het programma en het bestellen van kaarten.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons