Achtergrond

Keniaanse internetmarkt bereikt ‘critical mass’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Kenia’s internetgebruik zal volgens het onderzoek snel de zogenaamde critical mass bereiken. Dat betekent dat het aantal gebruikers zo groot is, dat niet-gebruikers de neiging hebben wel mee te moeten doen, willen ze niet buitengesloten worden. Er worden als het ware netwerkeffecten gecreëerd. In Kenia is deze ontwikkeling al aan de gang. Het land wordt vaak gezien als een zogenaamde bellwether -letterlijk de geit met de bel- een voorloper op het gebied van technologie. Dat is interessant voor andere Afrikaanse landen. Wat nu in Kenia gebeurt, begint even later ergens anders in Afrika. Goede vooruitzichten dus voor het continent.

Cijfers

Top 5 internetgebruik in Kenia:
1. Entertainment
2. Games en muziek
3. Sociale netwerken en
    instant messaging
4. Email
5. Surfen

Het zijn vooral jongere mensen die betrokken zijn bij sociale netwerken, en vaker mannen dan vrouwen. Facebook is veruit de populairste site, hoewel YouTube niet is opgenomen in het onderzoek. BBC, CNN en de site van de Keniaanse krant The Nation zijn de meest gebruikte nieuwssites. Het onderzoek werd gepubliceerd door marktonderzoeker Synovate.

Het onderzoeksbureau, dat een enquête afnam onder 1500 mensen van verschillende leeftijd, achtergrond en woonplaats, schat dat Kenia nu zo’n 3,5 miljoen internetgebruikers telt. Het dagelijks internetgebruik is toegenomen van 2 procent van de Kenianen in 2007 naar 5 procent in 2009. Wekelijks gebruik steeg van 5 procent naar 12 procent in diezelfde periode. Vooral de groei in het dagelijks gebruik is belangrijk; dat zijn namelijk de mensen die langzaam beseffen dat ze niet meer zonder internet kunnen. In de stedelijke gebieden groeide het internetgebruik van 22 procent naar 30 procent. Op het platteland verdubbelde het internetgebruik ruimschoots, tot 9 procent nu.

Toekomst
Het onderzoek biedt goede hoop voor de toekomst van Kenia: maar liefst de helft van de internetgebruikende respondenten was jonger dan 34, en een vijfde was zelfs tussen de 18 en 24 jaar oud. De komende generatie Kenianen zal bestaan uit regelmatige internetgebruikers. Waarschijnlijk zal internet voor hen net zo belangrijk zijn als het gebruik van de mobiele telefoon nu. Die mobiele telefoons blijken ook populair voor het gebruik van internet. Hoewel er ten opzichte van 2007 een daling is in het aantal mensen dat naar een internetcafé gaat, is er een duidelijke stijging zichtbaar in het gebruik van internet op mobiele telefoons. Deze trend is vooral zichtbaar in de rurale gebieden.

Gemiddeld besteden de Keniaanse

Mobiele telefoon
De aandelenkoers op je mobiel.
Foto’s: CC

internetgebruikers nu al evenveel tijd achter het computer- of telefoonscherm voor een bezoekje aan het net, als voor de tv. Met gemiddeld 70 minuten per bezoek verliezen deze media het echter nog steeds van de populaire radio. Hoewel het aantal dagelijkse internetgebruikers nog niet aan de algemeen geschatte 3,5 miljoen komt, belooft de groei van de afgelopen jaren veel goeds voor de toekomst. Het internetgebruik zal, nu de critical mass is ontstaan, verder toenemen wanneer aanbieders gaan concurreren en de prijzen zullen dalen.

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons