Achtergrond

The Dutch Weed Burger

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Nog zeven dagen te gaan… Met CineCrowd-funding proberen Mark Kulsdom (36, documentairemaker) en Lisette Kreischer (30, vegan foodie) geld bij elkaar te sprokkelen voor hun film The Dutch Weed Burger. Waar gaat de film precies over en smaakt die zeewierburger eigenlijk wel een beetje? Mark Kulsdom geeft antwoord.

Waarom moeten mensen doneren aan deze film?
“Met deze film willen we aantonen dat een betere wereld binnen handbereik is. Niet door allerlei dingen te láten voor een gezonder leefklimaat, maar door een stap vooruit te zetten en een oplossing te presenteren. Wij promoten een hamburger van zeewier: The Dutch Weed Burger.
       Door ons filmproject te steunen investeer je in de toekomst van voedsel, in feite draag je bij aan de evolutie. We staan voor een grote verandering op het gebied van voedsel en als donateur kan jij dat mede mogelijk maken.”

Een film over zeewier?
“Lisette is in Nederland het boegbeeld van de ‘vegan food’-beweging en zij had zich al verdiept in de mogelijkheden van zeewier. Hier wilden we een film over maken. In New York vind je de pioniers van de plantaardige keuken, dus daar moesten we naartoe!
     In Nederland associëren de meeste mensen veganistisch eten met linkse krakers en bleke gezichten, maar in New York eet je plantaardig in hippe, chique restaurantjes; een ware dining experience. En de kok is vaak een gespierde, stoere gozer uit Mexico of Zuid-Amerika, niet wat je zou verwachten.”

Wat zien we in de film?
“De film gaat over de reis van Lisette naar de Big Apple. We bezochten allerlei veganistische restaurants, variërend van haute cuisine tot de ‘Vegan-heart-attack-burger’-bakkers in Brooklyn. Aan deze aanjagers vroegen we of zeewier al op hun menukaart voorkwam en wat je er zoal mee zou kunnen doen. Kortom, Lisette eet en praat en onderzoekt wat het ultieme zeewierproduct zou kunnen zijn. Zo kwamen we uiteindelijk uit bij de hamburger.”

‘Eet plantaardig’, is dat niet een zware boodschap?
“De film is leuk en inspirerend bedoeld en de boodschap wordt op een vrolijke manier gebracht. We hebben in de lentezon gefilmd om het idee van het nieuwe, plantaardig tijdperk te ondersteunen!”

Waarom zeewier? Wat is er zo bijzonder aan?
“Volgens de wetenschap is zeewier dé eiwitbron van de toekomst. Het is snel gekweekt, zeer voedzaam en je hebt er geen zoet water en landbouwgrond voor nodig. In theorie een goede vervanging voor vlees of vis dus. Wageningen University doet hier nu onderzoek naar, zij hebben kweekvelden in de Oosterschelde om te testen welke soorten geschikt zijn voor grootschalige teelt. De bio-industrie is erg verspillend en ineffectief, je hebt veel water en graan nodig voor een kilo vlees. Los van het dierenleed is het dus beter om te kiezen voor de plantaardige keuken. De grote wereldthema’s – voedselzekerheid, duurzaamheid, vervuilende veeteelt, overbevissing en zoetwatertekort – komen in feite allemaal samen in onze Weed Burger.”

Waar kunnen we de burger proven?
“Het restaurant Burgerz heeft ons concept van de zeewierburger uitgewerkt en vorige week hebben we de eerste resultaten geproefd: het was superlekker, boven verwachting! Vanaf 1 september staat de burger bij hen op de kaart in Delft, Den Haag en Scheveningen. Later hopelijk ook bij andere restaurants, in Amsterdam is er al animo voor. Onze kick off is op Mysteryland, 25 augustus, daarna gaan we burgers bakken op Valtifest, bij Nemo en verder kan iedereen die een duurzaam evenement organiseert ons boeken.”

De film is dus al gemaakt, waar hebben jullie dan nog geld voor nodig?
“Voor de trip naar New York hebben we geld gekregen van de ASN Bank en de NVV (Nederlandse Vereniging voor Veganisme). Met CineCrowd willen we de film afmaken. De montage doe ik zelf, maar het geld willen we gebruiken voor animaties en voor de professionele afwerking van geluid en beeld.”

Er is nu € 7811,- binnen van de gewenste € 9500,- en over zeven dagen is de deadline. Gaat het lukken, die laatste € 1689,- euro?
“Als het niet lukt, maken we de film sowieso af. Maar we hopen het te halen en de juiste kwaliteitsslag te kunnen slaan. Zelf stoppen we er met liefde al onze energie is, maar we willen ook graag de ingehuurde specialisten betalen voor hun kennis en kunde. Hoe mooier en toegankelijker de film hoe groter de kans dat ‘ie op internationale filmfestivals gedraaid wordt.”

En wanneer en waar kunnen we de film dan zien?
“We sturen de film in voor het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA). Als ‘ie daar draait kunnen we er wellicht onze hamburger bij serveren.”

Zien we de burger binnenkort ook bij McDonalds en Burger King?
“De onderhandelingen beginnen volgende maand, haha. Nee, grapje. Het zou wel gaaf zijn, aan ons zal het niet liggen, wij staan er wel open voor. Maar zoals onze burger er nu uitziet is het echt een luxe broodje (van € 9,- tot € 15,- euro) en een burger bij de Burger King kost € 1,- euro. Daar kunnen wij niet tegenop. Maar die van ons is chique en superlekker! Het is eigenlijk geen vleesvervanger, maar een product op zich.”

Meer info: The Dutch Weed Burger, CineCrowd, Lisette Kreischer en Mark Kulsdom

Foto: Mark Kulsdom

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons