Achtergrond

Duurzaamheid: “Júist in het bedrijfsleven!”

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De wens om duurzaamheid binnen het bedrijfsleven tot stand te brengen zit er bij Van Ommen al lang in. “Op de basisschool hield ik spreekbeurten over kinderarbeid. En op de middelbare school mocht ik als ambassadeur voor de organisatie Edukans naar Uganda reizen.” Die functie nam ze heel serieus. “Op school creëerde ik mijn eigen werkplek en ontwikkelde ik lespakketten over Uganda voor docenten.”

[[{“fid”:”32349″,”view_mode”:”file_styles_artikel_kwart_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_kwart_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Paulette van Ommen”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Paulette van Ommen”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_kwart_breedte media-element file-file-styles-artikel-kwart-breedte”,”id”:”styles-5-0″}}]]

Paulette van Ommen

Van nature ondernemend
Van Ommen studeerde ontwikkelingsstudies aan het University College in Utrecht. “Daar koos ik bewust voor. Het lag toen nog niet voor de hand dat het bedrijfsleven wat kon betekenen binnen ontwikkeling. Microfinanciering stond bijvoorbeeld nog in de kinderschoenen.” Ze deed onderzoek naar microkrediet in Costa Rica en kwam via een sociaal ondernemerschapsprogramma in Ecuador. 

Na een master in ontwikkelingsmanagement aan de London School of Economics was het tijd voor een grote stap: Van Ommen stuurde een open sollicitatie naar EY. “Ik vond het een mooie organisatie, maar het bedrijf stond niet bekend om zijn prestaties op het gebied van duurzaamheid. Daar wilde ik verandering in brengen.” De duurzaamheidexpert van het bedrijf en de Algemeen Directeur zagen wat in haar. Inmiddels is Van Ommen senior adviseur duurzaam en verantwoord ondernemen bij EY.

Dutch Sustainable Growth Coalition
Vanuit haar functie bij EY is ze werkgroepleider van de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), een samenwerkingsverband van de Nederlandse multinationals DSM, FrielandCampina, KLM, Philips, AkzoNobel, Shell, Heineken en Unilever. “Met de Dutch Sustainable Growth Coalition laten we zien hoe het bedrijfsleven een motor kan zijn voor duurzaamheid”, vertelt Van Ommen. Vandaag komt de derde publicatie van de DSGC uit, waar Van Ommen dit jaar hoofdauteur van is.

“De publicatie richt zich dit jaar op duurzame innovatie. We presenteren productinnovaties (tastbare producten, red.) en keteninnovaties (innovaties binnen de waardeketen, red.).” Zo heeft DSM een speciale laag voor op zonnepanelen ontwikkeld, waardoor zonlicht efficiënter wordt omgezet in energie. “Zowel de successen als de uitdagingen en risico’s van de gepresenteerde innovaties staat in de publicatie. Het is echt bedoeld als kijkje in de keuken bij grote multinationals. We willen laten zien dat je winstgevend kunt ondernemen en tegelijkertijd kan bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering en andere wereldproblemen.”

Koploper
Vanaf januari gaat Van Ommen aan de slag bij DSM, in een nieuwe managementfunctie voor innovatie en duurzaamheid. Met haar 28 jaar is ze nu al een koploper binnen de ‘corporate sustainability’. Ze is sinds 2012 eerste adviseur van voormalig minister-president Jan Peter Balkenende, die de DSGC voorzit. Daarnaast was ze vorig jaar voorzitter van de Nederlandse tak van het Global Shapers netwerk, dat bestaat uit jonge mensen die zich inzetten voor een betere wereld en toekomst.

Van Ommen zit nog in het Nederlandse bestuur van het netwerk. “Het is hét internationale platform voor jongeren vanuit het World Economic Forum. Op het moment van aantreden in het netwerk moeten leden jonger dan dertig zijn. Inmiddels hebben we meer dan 4000 shapers uit 150 landen. Het zijn mensen uit verschillende sectoren:  de journalistiek, sociale ondernemers, de creatieve hoek. Iedereen neemt zo zijn eigen expertise mee.” Vanuit de Global Shapers ondersteunt Van Ommen verschillende initiatieven, zoals WakaWaka en Bioneedle.  

Niet degene die speelde
Hard werken en je handen vuil maken horen bij Van Ommen’s aanpak. “Dat vind ik niet erg. Ik denk altijd: kan niet bestaat niet.” Zo is ze uiteindelijk terecht gekomen bij EY en de DSGC. “Het komt niet zomaar aanwaaien. Je moet je ondernemend opstellen.” Toen ze het boek las van Sheryl Sandberg, topvrouw van Facebook, herkende ze veel van zichzelf terug. “Zij schrijft: ‘Ik was op het schoolplein niet degene die speelde, maar ik bepaalde hoe er gespeeld werd.’ Dat vind ik heel herkenbaar. Ik was ook altijd dat kind. Ik creëer graag randvoorwaarden voor anderen om te floreren.”

Het bedrijfsleven is volgens Van Ommen een krachtige motor voor een duurzame wereld. “Mits we het aanpakken. Je kan in een bedrijf allemaal in een elektrische auto gaan rijden en dubbelzijdig printen, maar je moet vooral kijken naar wat de kernactiviteit van het bedrijf is en hoe je die duurzaam kan maken. Bij EY is dat kennis. Wij verkopen kennis. Met de DSGC laten we bij EY zien dat het bedrijfsleven juist een prachtige plek is voor duurzaamheid.” 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons