De rode schoentjes

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Feels for red shoes

Zoek op twitter op #rocktheredpump of @RedPumpProj en een ware schoenenparade komt voorbij. Glamourpumps, kittige sandaaltjes, brogues en een enkele afgetrapte All Star. Allemaal rood. De eeltige hielen of afbladderende (rode) nagellak op de grote teen nemen we maar op de koop toe. Het is immers voor een goed doel.

Soulzangeres Chaka I’m every woman Khan roept vrouwen uit de hele wereld op om rodeschoenenselfies te posten op twitter. Ze wil daarmee de discussie op gang brengen over hiv/aids en dan met name over de impact van de ziekte op vrouwen en meisjes. Volgens The Red Pump Project, de organisatie achter Chaka’s twitter- en Facebookcampagne, krijgt in de VS elke 47 minuten een vrouw een positieve uitslag te verwerken van een hiv-test. Bij heteroseksueel contact zijn vrouwen extra kwetsbaar voor het virus, maar veel vrouwen zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s.

Oprichter van The Red Pump Project is Lovette ‘Luvvie’ Ajayi (@iLuvvit), een bekende media- en cultuurblogger in de Verenigde Staten. Ze heeft een passie voor ‘social justice’ en is verslaafd aan schoenen. Waarom nu een podium voor rode schoenen? “Rode schoenen zijn powerschoenen. Als ik ‘s ochtends rode schoenen aantrek, voel ik me meteen een stuk krachtiger”, aldus Luvvie. “Met rode schoenen trek je de aandacht, en ik hoop dat je daarna het gesprek aangaat over aids.” 
Luvvie Ajayi 
Blogger, activist en schoenenverslaafde

 

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons