Elektrische auto schoner dan diesel, zelfs met vuile stroom

Mythe of feit: je kan beter een diesel rijden dan een elektrische auto op grijze stroom. Niet waar, blijkt uit nieuw Belgisch onderzoek. Zelfs in Europese landen met vervuilende energieproductie is elektrisch rijden beter dan diesel.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Elektrische voertuigen zijn een veel betere keuze voor het milieu dan dieselwagens, zelfs als ze worden opgeladen met de vuilste stroom van Europa. Dat blijkt uit een studie van de VUB.

Tegenstanders van elektrische auto’s voeren aan dat ze helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn als wordt beweerd, omdat de productie van de batterijen erg vervuilend is en je de wagens ook kunt opladen met stroom uit vervuilende steenkoolcentrales. Ze hebben het mis, blijkt uit een vergelijking van de volledige levenscyclus van elektrische wagens en dieselwagens door onderzoeksgroep MOBI aan de Vrije Universiteit Brussel.

De voetafdruk van de wagens varieert wel degelijk met de gebruikte stroom, zegt het onderzoek, maar zelfs in de landen met de meest vervuilende energieproductie van Europa zijn elektrische voertuigen beter voor het klimaat dan dieselwagens.

Polen bijvoorbeeld maakt volop gebruik van steenkool en kent met zo’n 650 gram CO2 per kilowattuur de vuilste energiemix van Europa. Maar zelfs daar stoten elektrische voertuigen over hun hele levenscyclus een kwart minder CO2 uit dan dieselwagens. En hoe schoner de energiemix, hoe groter dat verschil: in Zweden is een elektrische auto maar liefst 85 keer schoner dan een diesel.

Toekomst nog milieuvriendelijker

Daarbij komt dat elektrische auto’s steeds milieuvriendelijker worden naarmate de productieprocessen verbeteren en de Europese energiemix schoner wordt.

Zo verkleint de afdruk van de productie naarmate de batterijen krachtiger worden en er meer batterijen worden gerecycleerd of hergebruikt voor energie-opslag. “De impact van de batterijproductie is significant en kan worden gereduceerd door tijdens de productie gebruik te maken van schonere energie”, stelt de studie. “Als er in die fase enkel gebruik gemaakt wordt van hernieuwbare energie, vermindert de impact van de productie met 65 procent. Ook recyclage speelt een belangrijke rol, omdat dit het gebruik vermindert van ruwe materialen die intensieve en toxische processen nodig hebben.”

Bovendien worden de auto’s met steeds groenere stroom geladen: de gemiddelde voetafdruk van de Europese energiemix moet dalen van de huidige 300 gram CO2 per kilowattuur naar 200 gram in 2030 en zelfs 80 gram in 2050.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons