Achtergrond

Nepalese ondernemers raken investeerders in hun hart

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Aan het eind van zijn pitch wordt het Aashish Adhikari even te zwaar. De oprichter van Red Mud Coffee, de Nepalese Starbucks in de dop, heeft zojuist in een vlammende speech de groeiplannen van zijn bedrijf gepresenteerd. “Zelf ben ik geëmigreerd naar de VS, omdat er in Nepal nauwelijks werk was te vinden. Ik ben teruggekeerd uit Amerika met het plan voor Red Mud Coffee. Dat ik daarmee nu al 22 mensen aan werk heb geholpen, vind ik geweldig,” stamelt hij. Een luid applaus galmt door de indrukwekkende 17de eeuwse conferentiezaal aan de Amsterdamse Herengracht.

aashish_adhikari

Aashish Adhikari

Publieke toiletten
Adhikari is niet de enige Nepalees die deze middag het publiek ontroert met zijn verhaal. Zo vormt een vriendin die niet in de stad wil afspreken omdat er geen publieke toiletten zijn voor mensen in een rolstoel, de beweegreden voor architect en ondernemer Susan Vaidya om een schoon, betaalbaar en goed toegankelijk publieke toilettenbedrijf op te zetten in Nepal.
Het verhaal van Ram Rijal raakt de toehoorders misschien wel het meest. Rijal, afkomstig uit een arm gehucht in de Himalaya zonder scholen, was in zijn eigen woorden “voorbestemd om op zijn best een zelfvoorzienende boer te worden”. Het liep anders. Met een aaneenschakeling van studiebeurzen, ontwikkelde Rijal zich tot een briljante leerling die het uiteindelijk schopte tot aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de VS. Terwijl zijn studiegenoten na hun studie de ene na de andere goed betalende baan aannamen, besloot Rijal terug te keren naar zijn vaderland om zich in te zetten voor het Nepalese onderwijssysteem. “Van mijn medestudenten aan MIT hoorde ik dat ze allemaal al op heel jonge leeftijd waren begonnen om te leren over hun passies. Met Bloom Nepal School wil ik dat in mijn land ook mogelijk maken.” De eerste school draait inmiddels, voor de opzet van nog eens zeven scholen is een half miljoen nodig.

Ram Rijal

Adhikari, Vaidya en Rijal werden samen met zeven andere Nepalese ondernemers geselecteerd uit meer dan honderd aanmeldingen voor Rockstart Impact. Rockstart Impact is een samenwerkingsproject tussen de Amsterdamse startup-supporter Rockstart en impact-investeerder One To Watch om veelbelovende ondernemingen in ontwikkelingslanden in honderd dagen klaar te stomen voor mogelijke investeerders. Tijdens dit programma gingen Nepalese en Nederlandse mentoren met hen aan de slag om hun visie, strategie, business plan, aanpak en communicatie grondig aan te scherpen. Daarbij werd onder meer gebruik gemaakt van internationaal geaccepteerde methoden voor startende ondernemingen, zoals het business model canvas en lean startup.

Ik ben ervan overtuigd dat ze nu makkelijker investeerders zullen vinden

“De vooruitgang die de ondernemers tijdens het traject hebben geboekt is echt indrukwekkend,” vertelt programmadirecteur Sanne Snieder na afloop uitgelaten. “De meeste hebben een sprong gemaakt van een vrij ongeorganiseerd bedrijf naar een gestructureerd plan met een duidelijk aanbod voor investeerders. Ik ben ervan overtuigd dat ze nu makkelijker investeerders zullen vinden.”

Publiek luistert naar de Nepalese ondernemers, Rockstart

Concrete interesse
Een van de deelnemers, Aashish Adhikari van Red Mud Coffee, wist tijdens het traject al een investering in de wacht te slepen. Daarmee kan hij het aantal vestigingen uitbreiden en nog meer banen creëren. Naar aanleiding van de pitches hebben een paar dagen later nog eens pakweg 15 investeerders concrete interesse getoond om te investeren, bevestigt Willem Grimminck van One To Watch. Grimminck: “Het lijkt erop dat Rockstart Impact Nepal op de kaart heeft gezet als land waarin je kan investeren in mooie bedrijven die niet alleen impact maken, maar waarmee ook nog geld te verdienen valt. Het kwartje is gevallen.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons