Achtergrond

Eind aan wildgroei keurmerken

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Elk bedrijf dat wil laten zien dat het duurzaamheid serieus neemt, voert een keurmerk. Maar welk? De wildgroei aan ecolabels is al jaren enorm. Een consortium van 85 multinationals en universiteiten is hard bezig de bokken van de schapen te scheiden en werkt aan standaardisering.

Grote bedrijven als Coca Cola, Bayer, Ahold en Tesco hebben zich aangesloten bij The Sustainability Consortium, net als verschillende universiteiten. De bedoeling is niet om zelf weer een nieuw keurmerk of label te ontwikkelen, maar om te komen tot gestandaardiseerde vragenlijsten. Die moeten het voor retailers makkelijker maken de duurzaamheid van alle producten te beoordelen, niet alleen producten met een label en zo te kiezen voor bepaalde leveranciers.

Voor het eind van 2014 moet in ieder geval voor zeshonderd productcategorieƫn de golden standard klaar zijn waarmee 80 procent van de markt is afgedekt. Voor een heel aantal zijn die inmiddels ook al klaar. Walmart heeft al aangegeven voor sommige producten het inkoopbeleid aan te passen.

Lees meer bij MT.nl

Foto: (cc) Mandiberg.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons