Bepaalt de maaltijdbox jouw menu?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

BLOG – Maaltijdboxen zijn razend populair. Waarschijnlijk ben je ook al eens aangesproken door zo'n vlotte dame of jongeman van HelloFresh. Maar, vraagt Willem Treep zich af, wil je eigenlijk wel dat een ander bepaalt wat je eet?  

Je kent ze vast wel, die jongelui die bij je aanbellen of je aanspreken voor de supermarkt om je te verleiden voor een abonnement op een maaltijdbox van HelloFresh. Veel vrienden van mij hebben zo’n abonnement. En ze zijn er blij mee. De maaltijdbox zit vol met gezonde groente. En het is heel gemakkelijk. "Want," zo zeggen mijn vrienden, "nu hoef ik niet meer na te denken over wat ik moet eten."

Wil je dat eigenlijk wel, iedere week datgene eten wat de HelloFresh-chef voor je in petto heeft?

Gemak dient de mens. Toch is het voor sommigen even wennen. Want: wil je dat eigenlijk wel, iedere week datgene eten wat de HelloFresh-chef voor je in petto heeft? Zou jij die producten zelf ook uitkiezen?

Kennelijk wel. Want de markt voor online eten – en dan met name de gemaksboxen met daarin drie verschillende maaltijden (met vlees, vis of vega) – is flink aan het groeien.

75.000 gezinnen aan de maaltijdbox
HelloFresh is de gangmaker in deze groeiende markt. In 2012 startte het bedrijf in Nederland, gefinancierd door het miljardenbedrijf dat Zalando in de markt heeft gezet: Rocket Internet. HelloFresh levert naar horen zeggen nu wekelijks tussen de 35.000 en 45.000 boxen in heel Nederland. Een enorme groei die ook veroorzaakt wordt door de gigantische investering in kortingskaarten – die ben je wellicht ook al tegengekomen in een van je tijdschriften – en in de jongens en meiden die je proberen klant te maken. De doelstelling is om dit jaar 75.000 gezinnen aan de maaltijdbox te hebben. Dat is 1 procent van alle Nederlandse huishoudens.

Het bedrijf gooit je dood met reclame, maar het lukt ze om een deuk in een pakje boter te slaan

Ik vind het mooi om te zien dat HelloFresh een markt kan ontplooien. Het bedrijf gooit je dood met reclame, maar het lukt ze om een deuk in een pakje boter te slaan.

Nog geen drie jaar geleden liet vrijwel niemand een bakje kersen bij zich thuisbezorgen. Veel mensen kijken nog steeds onderin het bakje om te controleren of er geen beschimmelde exemplaren tussen zitten. Maar nu zie je ook dat er steeds meer mensen zorgeloos hun verse eten laten bezorgen.

Meer keuzevrijheid
Het aantal consumenten dat online boodschappen durft te doen, groeit. Het begint bij een 'gemakspakket' à la HelloFresh, een voor jou geselecteerde box met ingrediënten voor de maaltijd. Maar ik denk dat de klant op termijn zijn eigen menu weer wil bedenken. Wel het gemak van de thuisbezorgde boodschappen, maar zelf kiezen wat je in je 'mandje' gooit. Zodat je niet langer gedwongen bent om met de kinderen bijvoorbeeld spruitjes te eten, of iets anders dat de Hellofresh-chefs bedacht hebben.

Dat opent nieuwe deuren. Juist ook voor de consument die bewuste keuzes wil maken. Zo kun je straks Hollandse kersen kopen bij de kersenteler uit de buurt. Of een stukje vlees bij de varkensboer waarvan je weet dat hij goed voor zijn dieren zorgt. Je kiest precies datgene wat je wilt eten. Plus: je weet van welke boer het komt én dat hij een eerlijke vergoeding krijgt. 

Dit is de eerste blog in het kader van de opkomst van de maaltijdbox. Volgende week het vervolg. 

Willem TreepWillem Treep is medeoprichter van Willem&Drees, een leverancier die lokaal geproduceerde levensmiddelen terug op het schap in de buurt brengt of online aanbiedt aan de consument. Als voedselondernemer én idealist gaat hij in deze blogreeks op zoek naar lokale oplossingen voor mondiale voedselproblemen. Onderweg stuit hij op diverse dilemma´s. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons